Náš projekt eTwinning sa zameriava na podporu využívania moderných informačných a komunikačných technológií za účelom vytvorenia partnerstiev európskych škôl. eTwinning nám umožňuje nájsť partnerskú školu, s ktorou môžeme realizovať inovatívne školské projekty v rámci vyučovania v bezpečnom virtuálnom prostredí (TwinSpace).
Na 1.stupni našej základnej školy, v 3.C triede, realizujeme etwinningový projekt s názvom: LESNÉ MINIČAROVANIE.
Projekt - Lesné miničarovanie- je zameraný na aktívnu tvorivú činnosť žiakov v podmienkach globálnej a enviromentálnej výchovy. Obsahuje aktivity, ktoré motivujú k učebno-poznávacej činnosti detí, rozvíjajú ich asertivitu, podporujú schopnosť analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím. Aktívna práca s rôznymi informačnými zdrojmi rozvíja spoluprácu pri ochrane a tvorbe životného prostredia na miestnej úrovni. Projekt aktívne využíva tvorivé čítanie a písanie, podporuje výtvarné spracovanie témy projektu, ktorá smeruje k ochrane a tvorbe životného prostredia.
Ciele projektu:
- rozvíjať asertivitu a efektívnu vzájomnú komunikáciu medzi žiakmi
- podporovať schopnosť analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím
- podporiť chápanie súvislostí medzi lokálnymi či globálnymi problémami a vlastnou zodpovednosťou vo vzťahu
k životnému prostrediu
- posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom a k prostrediu
- prehlbovať, rozvíjať a korigovať hodnotový systém v prospech konania voči životnému prostrediu
- podporiť využívanie medzipredmetových vzťahov pri vlastnej tvorivej práci
- vytvoriť potrebu pozitívnej prezentácie vlastnej tvorivej činnosti
Naša základná škola spolupracuje na tomto projekte s partnerskou školou z Českej republiky, so Základnou školou s rozšírenou výučbou matematiky a prírodovedných predmetov a s rozšírenou výučbou informatiky, Buzulucká 392, TEPLICE.
Mgr. M. Čákyová, koordinátor a administrátor projektu Lesné miničarovan
Fotogaléria:
Vyhodnotenie projektu eTwinning:
Práca detí prebiehala v dvoch pracovných tímoch, pričom na čele každého jedného z nich bol vedúci team leader. Ten si zvolil svojich zástupcov. Náš prvý pracovný tím si dal názov: Dravé vĺčatá a druhý zas pomenovanie: Medvedí tím. Takáto tímová práca mala charakter skupinovej práce, ktorá v sebe zahŕňala nielen heuristické ale i reproduktívne a výskumné činnosti primerané vekovým osobitostiam zúčastnených. Metódy v skupinovej forme umožňovali deľbu práce, diferencované činnosti a divergentné riešenia problémov. Práve spomínaná diferenciácia v rámci tímu bola veľmi podnetnou formou, nakoľko sa členovia skupiny mohli zamerať na odlišný počet a charakter úloh, ich zložitosť. Úlohy boli zväčša členené v štyroch variantoch, pričom sa rešpektovala aj možnosť výberu z hľadiska štýlov učenia. Tí členovia tímu, ktorí preferovali informácie v zrakovej alebo obrazovej podobe si volili taký zdroj informácií pre svoju prácu a plnenie úlohy, aby obsahoval čo najviac obrázkov, schém, videozáznamov. Žiaci, ktorí sa radi učia prostredníctvom manipulácie, pohybu, radi pracujú s rukami, s veľkou radosťou využili metódu materiálnej činnosti. A práve touto metódou je náš projekt výnimočný. Veľa detí z triedy rado manipuluje, manuálne tvorí, vyrába a preto na základe otvorenej komunikácie a a aktívnej diskusii k prácam na projekte sme sa rozhodli ozvláštniť či spríjemniť ho konkrétnymi výtvarnými činnosťami.
Projekt bol realizovaný v predmete prírodoveda, pracovné vyučovanie, slovenský jazyk a vlastiveda, pričom jeho jednotlivé témy sa prepájali a plynule implementovali do vyučovacieho procesu. Táto synergická medzipredmetová spojitosť priamo vyplývala z obsahového štandardu menovaných predmetov. Vo vlastivede sme sa prostredníctvom TC Objavujeme Slovensko-Lesy naše pľúca veľa naučili o typoch lesov u nás, význame lesa pre život, o jeho funkcii a hlavne o tom, ako sa máme v lese správať. Na základe tohto sme pre partnera pripravili prezentáciu o slovenských lesoch. V prírodovede sme priamo nadviazali na TC Rastliny-súčasť prírody, v ktorom sme sa učili o tom, prečo sú listy zelené, prečo stromy na zimu zhadzujú listy, ako sa les vyvíja, mení, čo spôsobuje výberová ťažba lesa, prečo je fotosyntéza taká dôležitá. V rámci pracovného vyučovania sme si vytvorili bylinkovú špirálu na školskom pozemku v spolupráci s našimi rodičmi. Na čítaní sme pracovali s rôznym knižným fondom s tematikou lesa, dokonca sme zrealizovali besedu s lesníkom, ktorá sa uskutočnila v našej Tekovskej knižnici v Leviciach. Lesníci nám darovali malé semenáčiky a stromčeky, ktoré sme si následne vysadili. Prostredníctvom zážitkových aktivít sme sa podieľali na vyhotovení listového tajomstva. Deti prostredníctvom práce s rôznymi informačnými zdrojmi definovali a spoznávali hlavné enviromentálne problémy. Formulovali a ilustrovali ich možnosti riešenia prostredníctvom praktických tvorivých činností. Aplikovali a demonštrovali naučené v reálnych situáciách. Rozlišovali, špecifikovali a rozhodovali o najefektívnejších možnostiach využívania prírodných zdrojov. Navrhovali, posudzovali a uvádzali výhody a nevýhody vzťahu človeka a prírody. Prehlbovanie a kvalitatívny nárast enviromentálnych kompetencií sa odrazil nielen vo vedomostiach, zručnostiach, ale i v postojoch a hodnotách detí. Naučili sa tvorivo zasahovať a pozitívne ovplyvňovať svoje životné prostredie, stali sa múdrymi ochrancami, správcami prírody.
Komunikácia s partnerskou školou sa realizovala v prostredí TwinSpace, cez učiteľský zápisník,projektový denník,cez osobné emaily,aj telefonicky. Komunikačné aktivity mali podobu prezenčného videa o našej škole,videa o pracovných tímoch a ich členoch. Medzi deťmi malo veľký úspech spracovanie fotografií do videovej prezentácie. Takýto spôsob sme zvolili pri väčšine výstupov, následne sme ich sprostredkovali v TwinSpace. Naši kamaráti si prezreli výsledky prác a priebežne ich hodnotili. Zdieľanie fotografií bolo samozrejmosťou, využívali sme aj náš projektový padlet. Deti tak nadobudli praktické skúsenosti s technickými nástrojmi na tvorbu videa z fotografií. Vzájomná výmena kvalitatívnych výstupov bola pre obe strany inšpirujúcou a motivujúcou k ďalším aktivitám. Učili sme sa od seba navzájom, čo podporovalo efektívnosť spolupráce a neformálne vzťahy členov partnerstva. Takéto impulzy príležitostí a vzájomná kooperácia partnerov rozvíjala sociologickú a emocionálnu podstatu našej spolupráce. Koordinácia spoločného úsilia bola účelná, tak ako aj deľba práce a nenásilné rozvíjanie kompetencií zúčastnených. Pozitívna vzájomná závislosť členov v komunikácii viedla k riešeniu spoločných úloh rozdielnymi prostriedkami.
S radosťou a hrdosťou sme prijali za našu tvorivú prácu celoslovenské uznanie: CERTIFIKÁT KVALITY:
eTwinning Quality Label,
ktorý bol udelený Národnou podpornou službou Slovenska.
Koordinátor projektu: Mgr. M. Čákyová