Šk. rok 2017 - 2018

Šk. rok 2017 - 2018

    • Supervízia v školskej praxi
      • Supervízia v školskej praxi

      • 28.02.2018 13:35
      • Otvorená hodina finančnej gramotnosti
        v 4.C – 15.02.2018
      • Učenie prostredníctvom skúseností, alebo iným slovom SUPERVÍZIA je vnímaná v súčasnosti ako metóda zvyšovania kvality a profesionality. V školskej praxi môžeme hovoriť o supervízii ako o účinnom prostriedku ďalšieho vzdelávania. Preto sme sa rozhodli, že pripravíme otvorenú hodinu pre pedagógov prvého stupňa našej ZŠ, ktorá bude zameraná na využitie tém finančnej gramotnosti v kvalitatívnom prepojení na medzipredmetové vzťahy.

        Zamerali sme sa na tematický celok Úver a dlh, ktorý sme obsahovo realizovali prostredníctvom hrových a zážitkových metód. Východiskovým motivačným prvkom bolo hranie rolí a inscenačné metódy, v ktorých žiacke dvojice zobrali na seba rolu manželov, pričom každý pár bol v  životnej situácii, riešením ktorej bolo nutné požičať si istú sumu peňazí.

        Prostredníctvom brainstormingu navrhovali deti možnosti riešenia ich situácií, tvorili mapu pojmov. Deti sa zoznámili s viacerými možnosťami, ako a odkiaľ si požičať a zároveň sa správať zodpovedne k svojmu dlhu. Zoznámili sa s pojmami: úver, úrok, dlh, splátka i úžera. Spoznali niektoré banky na Slovensku, diskutovali o ich reklame či logu. Pripomenuli si význam ľudských hodnôt v živote človeka a ich prepojenie s príjmami či výdavkami. Na hodine žiaci pracovali aj s digitálnym vzdelávacím obsahom stránky KOZMIX.

        Motivujúco sa využívali aj medzipredmetové vzťahy so slohovou, literárnou výchovou či prírodovedou. Žiaci pracovali aj v skupinách, pričom plnili diferencované úlohy. Ich aktivity boli zamerané nielen na overenie nadobudnutých vedomostí, ale i na tvorivé činnosti.

        Behavé učenie pri skupinovej práci prispelo nielen k upevneniu poznatkov o výhodách a nevýhodách úverov, ale naplnilo aj charakter telovýchovnej chvíľky. Diskusia na hodine podnecovala žiakov ku kritickému mysleniu, čo v pozitívnom smerovaní ovplyvňovali aj použité divergentné úlohy. Deti si zaspievali  Pesničku o príjmoch a výdavkoch, ktorá obohatila pracovnú atmosféru hodiny. Metódy rozvíjajúce kritické myslenie v prepojení s diskusnými metódami, hra na indície či úverové bingo spestrili obsahovú náplň vyučovacieho bloku.

        V závere vyučovania nechýbala ani sebareflexia žiakov. Po úspešnom zvládnutí obsahu tohto tematického celku, ktorému sa deti venovali aj počas týždňa finančnej gramotnosti, vedia deti identifikovať riziká a prínosy jednotlivých typov úverov, vedia určiť mieru zodpovednosti osôb pri plnení svojho dlhu a taktiež zaujať vlastné stanovisko k tomu, ako úver ovplyvňuje finančný plán a rozpočet rodiny.

        Mgr. M. Čákyová

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

      • Naspäť na zoznam článkov