Šk. rok 2019/2020

Šk. rok 2019/2020

    • Najzaujímavejšie podujatie školských knižníc
      • Najzaujímavejšie podujatie školských knižníc

      • 13.02.2020 10:08
      • Naši žiaci sa v októbri zapojili do školkej súťaže s názvom Najzaujímavejšie podujatie školských knižníc.
        Zodpovedná: PaedDr. Judita Olajošová
      •  

        Netradičný jarmok čitateľov J. G. Tajovského

        28.10.2019

              

        Naša škola sa aj tento rok zapojila do súťaže „Najzaujímavejšie podujatie školských knižníc“, ktorú vyhlasuje Slovenská pedagogická knižnica. Súťažná téma niesla názov: „Inšpirujúci žiaci, tvorivá myseľ: 145. výročie narodenia Jozefa Gregora Tajovského“. Motivovali sme sa poviedkami J.G. Tajovského a uskutočnili rôzne aktivity v rámci jednotlivých tried.

         

        5. ročník

              Po prečítaní poviedky Na chlieb p. učiteľka so žiakmi rozvinula myšlienku poslednej vety poviedky, v ktorej sa objavilo slovné spojenie ľudomilný skutok. Žiaci  sa snažili opísať svoj vlastný ľudomilný skutok. Text dotvorili ľudovými motívmi.

        6. ročník

              Šiestaci pracovali s poviedkou Do konca. Bližšie spoznali osobnosť starého otca spisovateľa, Ich úlohou bolo napísať charakteristiku vlastnými slovami, tak ako si starého otca  predstavujú na základe prečítanej poviedky oni.  

              Piataci a šiestaci sa neskôr pustili do výroby medovníkov. Boli to medovníky papierové a miesto sladkých ornamentov boli zdobené ľudovými múdrosťami a motívmi.

         

        7.ročník

        Čítala sa  poviedka Prvé hodinky. Ešte pred čítaním zmapovali príbeh podľa otázok.  

              Potom sa čítal text, rozdelený  na viac častí, pripravené boli vhodné otázky, na základe ktorých sa v prestávkach čítania viedol rozhovor so žiakmi.

             Vytvárali sa spoločne nadpisy jednotlivých častí.  Nasledovala aktivita Pyramída - do jej tvaru sa usporiadali fakty.    

        Aktivita  Snowballing pre  4 štvorčlenné skupiny-

        predstavovala postupné spájanie žiakov do tímov, aby v závere spoločne zvládli tvorbu plagátu k súťaži o zlaté hodinky na radvanskom jarmoku .

         

        7. A-B  - navštívila múzeum J.G Tajovského v Tajove.

         

        8. ročník

         Žiaci 8. B uskutočnili workshop na tému -  Zaujímavosti v okolí Tajova – rodiska J.G. Tajovského.

        (Naň sa pripravili ešte doma s rodičmi v prípravnej fáze.) Porozprávali o rôznych zaujímavostiach (historických či geografických) v okolí Tajova. Následne  zhotovili „Turistického sprievodcu“ (informačný leták).   

         

        Najodvážnejší si pripravili pre spolužiakov dramatizáciu niekoľkých situácií z poviedky Prvé hodinky.  

         

        Žiačky 7. C vyhotovili pexeso. Nárečové slovo bolo treba spojiť s vhodným obrázkom.   

         

        9. ročník

         

         

        Deviataci si prečítali poviedky Mamka Pôstková a Maco Mlieč. Po rozbore vnútornej a vonkajšej kompozície poviedok nasledovala aktivita Štyri rohy, ktorá bola realizovaná v 3-4-členných skupinách. V každom rohu triedy boli pripravené úlohy, zamerané na financie – pomenovanie starých peňazí, súčasná mena v krajinách, pojmy z bankovníctva, frazeologizmy spojené so slovom peniaze.  Každá skupina sa vystriedala v každom rohu triedy, skontrolovala výpovede predošlej skupiny, v prípade potreby opravila, preškrtla či doplnila predchádzajúce odpovede. V závere sa každá skupina dostala k svojej pôvodnej úlohe a predstavila riešenie úlohy.

         

        Žiačky 7. C zhotovili jarmočný kolotoč. Na sedačky každá trieda napísala názov prečítanej poviedky. Okolo kolotoča sa zbehli žiaci, ktorí   si mohli  na „jarmoku“ nakúpiť papierové medovníky s ľudovým príslovím, či stromčeky šťastia, obrazy, hračky, ozdobné gule vyrobené zručnými „majstrami“ školy.

         

         Žiaci a rodičia zo 7.C i 7.B navštívili Ľudový dom v susednej obci Starý Tekov s cieľom zistiť niečo o živote našich starých a prastarých mám, z obdobia, v ktorom žil i J. G. Tajovský. Od dôchodkýň sa dozvedeli, že prečo boli tekovské kroje. Spoznali tradíciu varenia slivkového lekváru. Mohli si vyskúšať prácu na krosnách. Prečítali si niekoľko príspevkov z encyklopédie o Tekove.

         

         

      • Naspäť na zoznam článkov