Piatok 19. 4. 2024

Navigácia

Hlavné úlohy Školská zrelosť Špecifické poruchy učenia Cvičenia Logopéd

 Školská zrelosť

  • neznamená, že naše dieťa sa ešte v škôlke naučí: čítať, písať, počítať,
  • ide o to, aby bolo v norme zo zdravotnej a psychickej stránky,
  • aby malo všetky predpoklady na úspešné zvládnutie školskej dochádzky.


 Dieťa je zrelé na školu, keď:

  • vie komunikovať:
  • vie sa správne vyjadrovať, zopakovať aj ťažšie dlhé slová, celé vety,
  • má primeranú slovnú zásobu- vie rozprávať podľa obrázka,
    (na otázku čo vidí na obrázku- nehovorí- vidím tetu, vidím uja, je tam ujo…, alebo len jednoslovne, ale rozpráva celými vetami, v súvetiach celý príbeh),
  • porozumie reči a kontextu,
  • vie zopakovať obsah rozprávky, ktorú počulo,
  • nemá poruchu reči SYKAVKY, R, ZAJAKAVOSŤ, ONESKORENÁ REČ (LOGOPÉD),
  • pozornosť: by mala byť 15-20 min.,
  • pamäť: pamätá si básničky, riekanky
    (cvičenia: -10 obrázkov, zakryť, vymenuj čo si si zapamätal., alebo obrázok, o ktorom hovoril, zakryť a pýtať sa – Akej farby mal vlasy? Čo mal obuté?…),
  • orientácia v priestore i v čase: -vpravo, -vľavo, -hore, -dolu,
  • čo je vpredu, vzadu, pred…, za…,
  • vie napočítať do 5, vie určiť poradie, pomocou názoru sčíta a odčíta do 5,
  • pozná základné farby,
  • rozlišuje geometrické tvary (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, kruh- z nich obrázok- postavu…).

    Jemná motorika (ruky, prsty):
  • vie správne držať ceruzku v ruke (ľavákov neprecvičovať!),
  • dokáže obkresľovať predlohy,
  • napodobňovať tvary,
  • kresliť jednotlivé tvary z pamäti,
  • vie zobraziť svoje predstavy a reálne zážitky,
  • prejavuje spontánny záujem o písmená a číslice,
  • zručnosť (vystrihovanie, krčenie, trhanie, skladanie papiera, modelovanie, navliekanie korálkov).

    Hrubá motorika (pohyb trupu):
  • správne držanie tela pri písaní (chrbát rovný, oba lakte na stole),
  • poloha dolných končatín (vedľa seba),
  • vzdialenosť hlavy od papiera (papier mierne naklonený),
  • nájdite si pravidelné denné chvíľky (10-20min.) kedy sa dieťaťu venujete.

    Sociálna zrelosť:
  • je sociálne zrelé:
  • vie sa adaptovať na nové prostredie, nových spolužiakov, učiteľov,
  • vie sa presadiť v kolektíve,
  • má určitú úroveň informovanosti o okolitom svete,
  • záujem o dianie, kladie otázky PREČO…?,
  • obliekanie a obúvanie bez pomoci dospelých (zapnutie gombíkov, viazanie šnúrok),
  • samostatne jesť,
  • ísť a obslúžiť sa na toalete.



 Dieťa je nezrelé, keď:

  • má oneskorený vývin reči,
  • slabú slovnú zásobu,
  • dorozumieva sa len jednoduchými vetami,
  • nevie zreprodukovať obsah krátkeho príbehu či rozprávky, ani podľa pomocných otázok,
  • je príliš hravé - nerozlišuje medzi hrou a povinnosťami,
  • je nadpriemerne pohyblivé, nedokáže sa dlhšie sústrediť na jednu činnosť,
  • je nepozorné,
  • rýchlo zabúda,
  • odmieta spolupracovať, chce robiť len to, čo ho baví,
  • nevie sa dobre orientovať v čase ani v priestore,
  • nevie vymenovať číselný rad,
  • má problémy s jemnou motorikou - nedokáže správne držať v ruke ceruzku,
  • kreslí veľmi málo, keď ho už k tomu prinútime, kreslí neobratne,
  • je citovo labilné, nevie sa prispôsobiť kolektívu,
  • k deťom sa správa agresívne alebo s nimi vôbec nekomunikuje,
  • má výrazne oneskorený fyzický vývin alebo vážne zdravotné problémy, ktoré by ohrozovali jeho školskú dochádzku (dieťa je častejšie choré ako zdravé).

 

  • Ak si nie ste istý zrelosťou vášho dieťaťa, požiadajte o prešetrenie testom školskej zrelosti v príslušnej pedagogicko-psychologickej poradni. 
  • Ak Vaše dieťa nie je zrelé na vstup do ZŠ, môžete využiť možnosť odkladu školskej dochádzky o 1 rok.                         

Novinky

Kontakt

  • Základná škola, Saratovská ul. 85, Levice
    Saratovská ul. 85
  • 0910 486 759 - tajomníčka /mobil/
    036 631 2577 - tajomníčka
    036 622 3564 - vedúca jedálne

Fotogaléria