Školská zrelosť-
- neznamená, že naše dieťa sa ešte v škôlke naučí: čítať, písať, počítať.
- Ide o to, aby bolo v norme zo zdravotnej a psychickej stránky
- aby malo všetky predpoklady na úspešné zvládnutie školskej dochádzky.
DIEŤA JE ZRELÉ NA ŠKOLU KEĎ:
-vie komunikovať:
-vie sa správne vyjadrovať, zopakovať aj ťažšie dlhé slová, celé vety
-má primeranú slovnú zásobu- vie rozprávať podľa obrázka
(na otázku čo vidí na obrázku- nehovorí- vidím tetu, vidím uja, je tam ujo…,
alebo len jednoslovne, ale rozpráva celými vetami, v súvetiach celý príbeh)
-porozumie reči a kontextu
-vie zopakovať obsah rozprávky, ktorú počulo
-nemá poruchu reči SYKAVKY, R, ZAJAKAVOSŤ, ONESKORENÁ REČ (LOGOPÉD)
-Pozornosť: by mala byť 15-20 min.
-Pamäť: pamätá si básničky, riekanky
(cvičenia: -10 obrázkov, zakryť, vymenuj čo si si zapamätal., alebo obrázok, o ktorom hovoril,
zakryť a pýtať sa –Akej farby mal vlasy? Čo mal obuté?…)
-Orientácia v priestore i v čase: -vpravo, -vľavo, -hore, -dolu
-čo je vpredu, vzadu, pred…, za…
-vie napočítať do 5, vie určiť poradie, pomocou názoru sčíta a odčíta do 5
-pozná základné farby
-rozlišuje geometrické tvary (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, kruh- z nich obrázok- postavu…)
-Motorika:
-Jemná (ruka, prsty) –vie správne držať ceruzku v ruke (ľavákov neprecvičovať!)
-dokáže obkresľovať predlohy, -napodobňovať tvary
-kresliť jednotlivé tvary z pamäti
-vie zobraziť svoje predstavy a reálne zážitky
-prejavuje spontánny záujem o písmená a číslice
-zručnosť (vystrihovanie, krčenie, trhanie, skladanie papiera, modelovanie, navliekanie korálkov)
-Hrubá (pohyb trupu)
–správne držanie tela pri písaní (chrbát rovný, oba lakte na stole)
-poloha dolných končatín (vedľa seba)
-vzdialenosť hlavy od papiera (papier mierne naklonený)
-Nájdite si pravidelné denné chvíľky (10-20min.) kedy sa dieťaťu venujete.
-je sociálne zrelé:
-vie sa adaptovať na nové prostredie, nových spolužiakov, učiteľov
-vie sa presadiť v kolektíve
-má určitú úroveň informovanosti o okolitom svete
-záujem o dianie, kladie otázky PREČO…?
-obliekanie a obúvanie bez pomoci dospelých –zapnutie gombíkov, -viazanie šnúrok
-samostatne jesť
-ísť a obslúžiť sa na toalete
DIEŤA JE NEZRELÉ KEĎ:
-má oneskorený vývin reči
-slabú slovnú zásobu
-dorozumieva sa len jednoduchými vetami
-nevie zreprodukovať obsah krátkeho príbehu či rozprávky, ani podľa pomocných otázok
-je príliš hravé –nerozlišuje medzi hrou a povinnosťami
-je nadpriemerne pohyblivé, nedokáže sa dlhšie sústrediť na jednu činnosť
-je nepozorné
-rýchlo zabúda
-odmieta spolupracovať, chce robiť len to, čo ho baví
-nevie sa dobre orientovať v čase ani v priestore
-nevie vymenovať číselný rad
-má problémy s jemnou motorikou –nedokáže správne držať v ruke ceruzku
-kreslí veľmi málo, keď ho už k tomu prinútime, kreslí neobratne
-je citovo labilné, nevie sa prispôsobiť kolektívu
-k deťom sa správa agresívne alebo s nimi vôbec nekomunikuje
-má výrazne oneskorený fyzický vývin alebo vážne zdravotné problémy, ktoré
by ohrozovali jeho školskú dochádzku (dieťa je častejšie choré ako zdravé)
Ak si nie ste istý zrelosťou vášho dieťaťa, požiadajte o prešetrenie testom školskej zrelosti v príslušnej pedagogicko-psychologickej poradni.
Ak Vaše dieťa nie je zrelé na vstup do ZŠ, môžete využiť možnosť odkladu školskej dochádzky o 1 rok.