Cvičenia sluchového vnímania (podpora čítania, diktátov..)
Cvičenia sluchovej analýzy, syntézy
Vždy dodržať postupnosť, začať od slov (prípadne od slabík), ktoré dieťa ešte dokáže analyzovať, alebo poskladať z počutých hlások. Dieťa postupne sa učí pracovať so slovami zvyšujúcej sa náročnosti (po bodoch), v nácviku prechádzame k ďalšiemu typu slov len vtedy, ak zvláda analýzu a syntézu daného bodu (napr. v 2. bode zvládne slová, postupujeme k slovám v bode 3).
Cvičenia zrakového vnímania (podpora rozlišovania písmen, písania, čítania, diktátov, matematiky..)
Dospelý pomáha, ak o každom predmete povieme komu patrí, na čo sa používa, kreslenie hľadaných predmetov, napovedanie prvej hlásky, napísanie prvej slabiky…
Pri práci s obrázkami začať najprv s jednoduchými, postupne prechádzať k zložitejším s väčším množstvom detailov.
Cvičenia s deťmi s dyslektickými ťažkosťami
Cvičenia detí na rozvoj grafomotorických a vizuomotorických zručností, podpora písania
- Pri osvojovaní si a fixácii písmen využívať multisenzoriálny prístup – písmeno
modelovať, tvarovať z rôznych materiálov, dokresľovať, vyslovovať…
- Využívať uvoľňovacie cvičenia pred písaním, aj v priebehu písania (rameno,
lakeť – v stoji kreslíme do vzduchu, papier na stene, obkresľujeme ležatú
osmičku – pohyb začína do ľava – jednou, druhou, oboma rukami, písanie
veľkých tvaroch aj kreslenie do piesku, do krupice, do zošita so širokými riadkami..).
- Umožniť dieťaťu zmenu polohy tela, krátky odpočinok, relaxáciu.
- Pokúsiť sa o fixáciu správneho úchopu písacieho náčinia – položenie na 3. prste,
palec a ukazovák pero pridržiavajú zo strán, 2 – 3 cm od hrotu pera (nenásilne).
Každé mierne zlepšenie a snahu oceniť.
- Využívať zošity s pomocnou liniatúrou, širšími medzerami medzi linajkami
(aj u starších žiakov, nepísať do zošitov bez linajok).
- Umožniť používať pomôcky – vhodné písacie a kresliace náčinie (pero Stabilo,
Tornádo), špeciálne násadky z moduritu alebo s trojuholníkovým prierezom,
podložka so znázornením správnej polohy zošita.
- Rešpektovať pomalšie tempo písania, uprednostniť kvalitu pred kvantitou,
aby nedošlo k zhoršeniu výkonu z dôvodu zbytočného náhlenia sa a nedávať prepisovať.
- Gramatické chyby v písomnom prejave (napr. diktáte – časovo limitovaný výkon)
si následne overiť ústne a potom spolu opraviť s vysvetlením pravidla. Slovo napíše
dospelý, môže zvýrazniť farebne pravopisný jav a dieťa slovo niekoľkokrát odpíše.
Diktáty nahradiť doplňovacím cvičením.
- Využívať špecifický autodiktát s predriekávaním jednotlivých hlások (nahlas)
a dôsledným doplňovaním diakritických znamienok hneď po napísaní písmena
(cvičím – c, v, i, č mäkčeň, í dlžeň, m).
- Pri prepise naučiť dieťa kontrolovať za sebou svoj zápis a porovnať ho s predlohou
(tlačeným textom), nesprávne napísané podčiarknúť, napísať správne niekoľkokrát.
- Mäkčene a dĺžne a pod. zapísať hneď, nie až po napísaní celého slova.
- K náukovým predmetom – zápisy v zošitoch nahradiť okopírovaním zápisu spolužiaka
(ak sa vzhľadom k zníženej kvalite zápisu sa nedajú využiť na domácu prípravu),
K písomnému overovaniu znalostí dieťaťa voliť skôr práce menšieho rozsahu, testové formy, stručné odpovede.
- Vo všetkých predmetoch tolerovať zníženú kvalitu písomného prejavu, rešpektovať pomalšie tempo zápisu – uprednostniť kvalitu pred kvantitou, dopriať viac času na napísanie. Oceniť časť, ktorá sa podarila, drobné pokroky, snahu. Naučiť heslovite zapisovať učebnú látku a graficky označiť vzťahy a súvislosti, možnosť dokresľovania obrázkov.
- Tolerovať zníženú kvalitu grafického prejavu (písanie, rysovanie, kresebný prejav, motorické zručnosti na pracovnej výchove), oceniť snahu.
- Umožniť v prípade potreby prechod na písanú formu tlačených písmen (2. stupeň).
- Pri práci využívať často zásadu často, ale v kratšom rozsahu.
Práce s deťmi s dysortografickými ťažkosťami
- Naučiť sa postupne pravopisné pravidlá.
- Doma písať diktáty, doplňovacie cvičenia, zdôvodňovať pravidlá
- Nesprávne napísané slovo predpísať, dieťa ho niekoľkokrát odpíše – zvýrazniť farebne časť slova, v ktorom dieťa pri písaní urobilo chybu, aby si zapamätalo správny tvar slova
- Autodiktát s predriekávaním
- Diktovať len slová, v ktorých dieťa zvládlo sluchovú analýzu, syntézu (pozri sluchové vnímanie, deti nižších ročníkov), skôr bežne používané slová, postupne jednoduché vety
- Zoznámiť sa najprv s cvičením, ktoré mu nadiktujete – označiť si slová, v ktorých zvyčajne dieťa robí chyby (dlhé slabiky, vybrané slová..), potom text dieťa napíše
- Každé pravidlo prehľadne a farebne napísať na výkres a zavesiť na nástenku vo výške očí dieťaťa pri práci
Práce s deťmi s dyskalkulickými ťažkosťami
- Vysvetľovať numerické operácie názorným spôsobom. Manipuláciou s predmetmi
vysvetliť pojem číslo, vzťah číslovka (symbol) a počet napr. predmetov
- Naučiť pracovať a tolerovať vizuálnu oporu (pomôcka vyhovujúca žiakovi – číselná os, prsty len do 10, tabuľky, počítadlo, kartičky s číslami, predmety…) pri práci žiaka.
- Vzťahy pred, za, medzi, prvý, posledný, hneď za… porovnávanie množstva predmetov, pojmy viac, menej, rovnako
- Orientácia na ploche – pojmy vpravo, vľavo, hore, dole…, kreslenie podľa inštrukcií (vpravo hore nakresli slnko, pod neho mrak…)
- Triedenie predmetov podľa danej vlastnosti – trénovať správne reakcie na niekoľko naraz zadaných pokynov (vyber zelené malé trojuholníky..)
- Učiť vzostupný a zostupný rad čísel, doplňovanie čísel v rade stúpajúcom, klesajúcom, povedz číslo pred 8, ktoré číslo je medzi 3 – 5, pokračuj v rade čísel za 49.., ktoré číslo je pred 90.. a pod.
- Kreslenie v labyrintoch, hľadanie v zamotaných čiarach… spájanie dvojíc podľa danej vlastnosti, dokresľovanie chýbajúcich častí do obrázka podľa predlohy, kreslenie rovnakého obrazca do štvorcovej siete, kreslenie zväčšeného obrazu do štvorcovej siete, dokresľovanie identickej polovice obrazca..
- Orientácia v priestore s používaním pojmov na, pod, za, pred, nad,..
- Cvičenie sluchovej pamäte – opakuj čísla, slová, vetu..
- Nácvik písania príkladov do zošitov so štvorčekmi
- Kreslenie čísel do štvorcovej siete (10×10 štvorčekov) – jednou farbou desiatky,
inou jednotky
-Naučiť jeden spôsob riešenia, neponúkať rôzne spôsoby vypočítania príkladu,
pri zadávaní používať rovnaké slová
- Zápis viacciferných čísel do okienok s označením (desiatky D, stovky S…)
-V slovných úlohách zdôrazniť kľúčové slovo – čo máme vypočítať
- Naučiť typy riešenia slovných úloh – o viac, o menej , krát viac…, zadávať úlohy
s minimálnou obmenou slov v zadaní, z učebnice zadania preformulovať.
- Násobenie, delenie vysvetľovať na manipulácii so skupinami predmetov, spoje
naučiť spamäti, naučiť pracovať s tabuľkou násobkov
- Nácvik písania čísloviek (pri zrkadlovom zápise), v dvojciferných číslach zápis
najprv desiatok (zápis čísla zľava doprava)
- Používať farebné zápisy na zvýraznenie správneho tvaru čísla, znamienka operácie
- Dohľad nad ním, na jeho nesprávny postup (napr. zámenu znamienka) hneď
upozorniť, usmerniť
- V písomných operáciách (zápis čísel pod sebou)– dokresliť ceruzkou vertikálne
čiary, alebo sieť štvorcov…nácvik správneho zápisu čísel pod seba
- Napr. farebne označiť pri násobení dvojciferným číslom rovnakou farbou číslo, ktorým násobím a výsledok