Štvrtok 25. 4. 2024

Navigácia

Hlavné úlohy Školská zrelosť Špecifické poruchy učenia Cvičenia Logopéd

 

Cvičenia sluchového vnímania (podpora čítania, diktátov..)

  • rozdeliť vetu na slová, určiť poradie, počet, prvé a posledné,
  • deliť slová na slabiky a hlásky, určiť ich poradie, počet, prvú a poslednú hlásku, vedieť či sa istá hláska vyskytuje v slove, vymýšľať slová s danou hláskou – začína sa, končí na; na druhom mieste v poradí je…povedať koľko hlások má slovo,
  • rozpoznať vyhláskované slovo (v prípade potreby začať od slabík, dvojslabičné slovo s otvorenými slabikami – ruka, jednoslabičné slovo so zatvorenou slabikou – pes, trojslabičné slovo s otvorenými slabikami – koleso, dvojslabičné slovo s 1 zatvorenou slabikou – bubon, taška…)  r-u-k-a, k-o-l-e-s-o,
  • tvorenie slov zámenou hlásky, slabiky (mak-rak-vak), pridávaním či uberaním hlások, slabiky,
  • tvorenie slov z poprehadzovaných slabík, písmen,
  • pri čítaní príbehu dieťa reaguje dohovoreným pohybom na počutie dohovoreného slova (farby, slovo kráľ, zvieratá..),
  • pri čítaní príbehu zámerne meníme slová v známom texte (Modrá Čiapočka, niesla v košíčku cvičky…),
  • vymýšľame slová s rovnakým základom – ryba, rybár, rybník..,
  • dospelý hovorí dvojice rovnakých a podobných slov, dieťa označí či sú rovnaké, alebo v čom sa odlišujú,
  • dospelý hovorí slová, dieťa určuje prítomnosť a pozíciu dohodnutej hlásky,
  • v slovách určujeme tvrdú, mäkkú hlásku d-ď, t-ť..začíname s rozlišovaním na začiatku slova, na konci a potom uprostred,
  • podobne s rozlišovaním znelých a neznelých spoluhlások,
  • po sluchovom zvládnutí cvičíme v písanie (tvrdej, znelej, mäkkej, neznelej spoluhlásky, dlhej samohlásky..) najprv v doplňovacích cvičeniach, potom ako diktát po predchádzajúcej sluchovej príprave, rozložíme si slovo na hlásky, zdôrazníme mäkčeň, dĺžeň,
  • označujeme krátku a dlhú samohlásku v texte, grafickými značkami slabiky (krátka slabika - bodka, dlhá slabika - čiara) a triedime slová podľa udanej schémy ( – . . ,   . -  ,  . .),
  • vymýšľanie slov podľa danej schémy ( – . .  písmeno),
  • reprodukcia rytmu tlieskaním, ťukaním, vytlieskávanie rytmu piesne,
  • slovné hry s doplňovaním slov do vety: Mama kúpila…,
  • vytlieskávanie slabík v slove, vo vete,
  • zapamätať si riekanky, básničky, zaujímavé výroky (rytmus, rým),
  • podľa počutej inštrukcie vykonať(naraz povedané dva – tri pokyny) a dodržať postup zadania (poradie pokynov).

 

Cvičenia sluchovej analýzy, syntézy

 

Vždy dodržať postupnosť, začať od slov (prípadne od slabík), ktoré dieťa ešte dokáže analyzovať, alebo poskladať z počutých hlások. Dieťa postupne sa učí pracovať so slovami zvyšujúcej sa náročnosti (po bodoch), v nácviku prechádzame k ďalšiemu typu slov len vtedy, ak zvláda analýzu a syntézu daného bodu (napr. v 2. bode zvládne slová, postupujeme k slovám v bode 3).

  • slabiky  ma, lo, pe…     op, al, em…,
  • dvojslabičné slová (spoluhláska a samohláska): ruka, pero, misa,
  • dvojslabičné slová:  áno, eso, ucho, aby,
  • slová so zatvorenou slabikou: dom, pes, žiak,
  • dvojslabičné slová: hlava,  kruhy, zbiera,
  • trojslabičné slová:  ovocie, akoby, okolo, Irena,
  • trojslabičné slová: rodina, jahoda, palica,
  • kombinácie: obed, sused, Adam, účet,
  • kombinácie: taška, búrka,
  • kombinácia v trojslab. slove: výrobok, pekáreň,
  • dve zatvorené slabiky: balkón, parník, sedliak,
  • zložitejšie slová: vlak, zrnko, pstruh, srdce, prsteň, jablko, brzda,
  • niekoľkoslabičné slová: prisťahovalec, drevorubač, okoloidúci, dlhotrvajúci,
  • podobné slová: pec-vec, schody-zhody, bohatá-rohatá, zapísal-zasypal, trojka-sojka
  • slová s inverziou hlások: kos-sok, syr-rys, sen-nes, mat-tam,

 

Cvičenia zrakového vnímania (podpora rozlišovania písmen, písania, čítania, diktátov, matematiky..)

  • hľadáme rôzne objekty, detaily napr. pri pohľade z okna, v izbe,
  • hľadanie obrázka v spleti čiar, prekrývajúcich sa obrazcov, slov,
  • vyfarbovanie plôch podľa daných značiek,
  • vyhľadávanie písmen v texte,
  • triedenie predmetov podľa danej vlastnosti,
  • hľadanie odlišností, rovnakosti dvoch obrázkov v dvojici, skupine podobných,
  • dokresľovanie obrázkov, písmen, skladanie z častí – obrázky, písmená, slová,
  • hry pexeso, Čo na stole pribudlo (zmenilo sa, stratilo sa)? do 8ks.

 

Dospelý pomáha, ak o každom predmete povieme komu patrí, na čo sa používa, kreslenie hľadaných predmetov, napovedanie prvej hlásky, napísanie prvej slabiky…

  • rozlišovanie inverzných obrázkov – rovnaké aj stranovo prevrátené,
  • (hry s predmetmi), dokresľovanie rovnakého a obráteného obrazca,
  • vyhľadať rovnaký, odlišný predmet v skupine,
  • dokresľovanie obrázkov podľa osi súmernosti, v štvorcovej sieti, zväčšovanie,
  • hra Na sochy, Na zrkadlá,
  • dieťa so zaviazanými očami sa má dotknúť rovnakého miesta na svojom tele, kde sa ho predtým dotkol dospelý,
  • pojmy hore/dole, vpravo/vľavo, vpredu/vzadu, pred/za, medzi, vedľa…,
  • umiestňovanie predmetov podľa pokynov, kreslenie značiek na papier podľa pokynov,
  • skladanie častí geometrických tvarov,
  • tvorenie počtom rovnakých skupín, pridávanie a odoberanie podľa pokynov, porovnávanie počtov, rozklady čísel,
  • sledovať očami pohybujúce sa objekty, gúľanie očami… bez pohybu hlavy, vymenovať rad predmetov postupne zľava doprava,
  • rozhovor o obrázkoch s dejom príbehu postupne zľava doprava,
  • zostaviť obrázky s dejom príbehu podľa dejovej línie,
  • sledovanie labyrintu, prepletených čiar prstom, ceruzkou, spájanie obrázkov,
  • obkresľovanie línie obrázkov cez priesvitný papier, po bodkách,
  • modelovanie, obkresľovanie písmen tlačených, písaných,
  • ukladanie predmetov podľa vzoru, vytváranie vzorov, doplňovanie chýbajúcich častí vzoru, vyfarbovanie daných okienok v štvorcovej sieti,
  • písanie písmen, slov do krupice, piesku, obkresľovanie veľkých predpísaných písmen a slov.

 

Pri práci s obrázkami začať najprv s jednoduchými, postupne prechádzať k zložitejším s väčším množstvom detailov.

 

Cvičenia s deťmi s dyslektickými ťažkosťami

  • Modelovanie písmen z rôznych materiálov – zámeny písmen
  • Vyhľadávanie a vyfarbovanie (označovanie) istého písmena v texte v časopise, knihe, zápis niektorých slov
  • Vymýšľame slová začínajúce na písmená, ktoré si dieťa zamieňa a zápis niektorých slov
  • Dokresľovanie písmena – fantázia, dotvoriť tlačený, alebo aj písaný tvar
  • Dopisovanie písmena – chýbajúcu časť
  • Obkresľovanie prstom tvar písmena, zápis písmena po vybodkovaných líniách
  • Práca s kockami s písmenami – skladanie slabík, slov
  • Čítanie spoluhlásky s rôznymi samohláskami – Sa, so, se, su, si
  • Spájanie slabík spievaním, ťahavým slabikovaním a postupne skracujeme ťahanie   sssááááááá, mmóóó
  • Čítame: veee-seee-looo, (rozdeľujeme slová v texte zvislými čiarami: k-ni-ha, b-ra-t, s-to-li-č-ka, vl-k, z-mr-z-li-na.. )
  • Postupnosť čítania slov pri nácviku pozri pri sluchovej analýze a syntéze, dodržiavať rovnakú postupnosť náročnosti slov
  • Označiť v čítaných slovách zvislou čiarou úseky vyslovované naraz
  • U začiatočníkov možnosť farebne označiť slabiky do štvorčekov
  • Spoločné čítanie striedavé – jedno slovo, veta, odsek
  • Spoločné čítanie – naraz s dieťaťom v jeho rytme
  • Spoločné čítanie (8-10 slov) – dospelý najprv prečíta slová, dieťa sa pozerá na vyslovenie slov, potom čítajú spoločne, potom dieťa samo
  • Práca s okienkom – postupné odkrývanie textu
  • Pod čítaný riadok používať pevný nepriesvitný pás
  • Podčiarknúť slová po predchádzajúcom sa zoznámení textu očami (istý počet viet), najprv označené slová prečítam (možnosť ich napísať, rozložiť na hlásky, slabiky, poskladať z vyslovených hlások a pod), potom čítam celý text
  • Vyhľadávať slová v texte, vetu, čítanie istého slova v istom riadku Napr. druhé slovo v prvom riadku…
  • Svoje dokončovanie príbehu, vety
  • Čítanie viet s chýbajúcimi časťami slov, celými slovami, ktoré má dieťa opraviť, alebo s niektorými podobnými slovami (ušiel-utiekol, pec- sporák..), ktoré má dieťa označiť
  • Rozprávanie známeho príbehu podľa obrázkov
  • Skladanie slov (napr. z čítaného textu) z poprehadzovaných slabík
  • Rozdeľovanie slov vo vete, kde sú slová napísané spolu

 

Cvičenia detí na rozvoj grafomotorických a vizuomotorických zručností, podpora písania

 

- Pri osvojovaní si a fixácii písmen využívať multisenzoriálny prístup – písmeno

modelovať, tvarovať z rôznych materiálov, dokresľovať, vyslovovať…

- Využívať uvoľňovacie cvičenia pred písaním, aj v priebehu písania (rameno,

lakeť – v stoji kreslíme do vzduchu, papier na stene, obkresľujeme ležatú

osmičku – pohyb začína do ľava – jednou, druhou, oboma rukami, písanie

veľkých tvaroch aj kreslenie  do piesku, do krupice, do zošita so širokými riadkami..).

- Umožniť dieťaťu zmenu polohy tela, krátky odpočinok, relaxáciu.

- Pokúsiť sa o fixáciu správneho úchopu písacieho náčinia – položenie na 3. prste,

palec a ukazovák pero pridržiavajú zo strán, 2 – 3 cm od hrotu pera (nenásilne).

Každé mierne zlepšenie a snahu oceniť.

- Využívať zošity s pomocnou liniatúrou, širšími medzerami medzi linajkami

(aj u starších žiakov, nepísať do zošitov bez linajok).

- Umožniť používať pomôcky – vhodné písacie a kresliace náčinie (pero Stabilo,

Tornádo), špeciálne násadky z moduritu alebo s trojuholníkovým prierezom,

podložka so znázornením správnej polohy zošita.

- Rešpektovať pomalšie tempo písania, uprednostniť kvalitu pred kvantitou,

aby nedošlo k zhoršeniu výkonu z dôvodu zbytočného náhlenia sa a nedávať prepisovať.

- Gramatické chyby v písomnom prejave (napr. diktáte – časovo limitovaný výkon)

si následne overiť ústne a potom spolu opraviť s vysvetlením pravidla. Slovo napíše

dospelý, môže zvýrazniť farebne pravopisný jav a dieťa slovo niekoľkokrát odpíše.

Diktáty nahradiť doplňovacím cvičením.

- Využívať špecifický autodiktát s predriekávaním  jednotlivých hlások (nahlas)

a dôsledným doplňovaním diakritických znamienok hneď po napísaní písmena

(cvičím – c, v, i, č mäkčeň, í dlžeň, m).

- Pri prepise naučiť dieťa kontrolovať za sebou svoj zápis a porovnať ho s predlohou

(tlačeným textom), nesprávne napísané podčiarknúť, napísať správne niekoľkokrát.

- Mäkčene a dĺžne a pod. zapísať hneď, nie až po napísaní celého slova.

- K náukovým predmetom – zápisy v zošitoch nahradiť okopírovaním zápisu spolužiaka

(ak sa vzhľadom k zníženej kvalite zápisu sa nedajú využiť na domácu prípravu),

K písomnému overovaniu znalostí dieťaťa voliť skôr práce menšieho rozsahu, testové formy, stručné odpovede.

- Vo všetkých predmetoch tolerovať zníženú kvalitu písomného prejavu, rešpektovať pomalšie tempo zápisu – uprednostniť kvalitu pred kvantitou, dopriať viac času na napísanie. Oceniť časť, ktorá sa podarila, drobné pokroky, snahu. Naučiť heslovite zapisovať učebnú látku a graficky označiť vzťahy a súvislosti, možnosť dokresľovania obrázkov.

- Tolerovať zníženú kvalitu grafického prejavu (písanie, rysovanie, kresebný prejav, motorické zručnosti na pracovnej výchove), oceniť snahu.

- Umožniť v prípade potreby prechod na písanú formu tlačených písmen (2. stupeň).

- Pri práci využívať často zásadu často, ale v kratšom rozsahu.

Práce s deťmi s dysortografickými ťažkosťami

- Naučiť sa postupne pravopisné pravidlá.

- Doma písať diktáty, doplňovacie cvičenia, zdôvodňovať pravidlá

- Nesprávne napísané slovo predpísať, dieťa ho niekoľkokrát odpíše – zvýrazniť farebne časť slova, v ktorom dieťa pri písaní urobilo chybu, aby si zapamätalo správny tvar slova

- Autodiktát s predriekávaním

- Diktovať len slová, v ktorých dieťa zvládlo sluchovú analýzu, syntézu (pozri sluchové vnímanie, deti nižších ročníkov), skôr bežne používané slová, postupne jednoduché vety

- Zoznámiť sa najprv s cvičením, ktoré mu nadiktujete – označiť si slová, v ktorých zvyčajne dieťa robí chyby (dlhé slabiky, vybrané slová..), potom text dieťa napíše

- Každé pravidlo prehľadne a farebne napísať na výkres a zavesiť na nástenku vo výške očí dieťaťa pri práci

 

Práce s deťmi s dyskalkulickými ťažkosťami

- Vysvetľovať numerické operácie názorným spôsobom. Manipuláciou s predmetmi 

vysvetliť pojem číslo, vzťah číslovka (symbol) a počet napr. predmetov

- Naučiť pracovať a tolerovať vizuálnu oporu (pomôcka vyhovujúca  žiakovi – číselná os, prsty len do 10, tabuľky, počítadlo, kartičky s číslami, predmety…) pri práci žiaka.

- Vzťahy pred, za, medzi, prvý, posledný, hneď za… porovnávanie množstva predmetov, pojmy viac, menej, rovnako

- Orientácia na ploche – pojmy vpravo, vľavo, hore, dole…, kreslenie podľa inštrukcií (vpravo hore nakresli slnko, pod neho mrak…)

- Triedenie predmetov podľa danej vlastnosti – trénovať správne reakcie na niekoľko naraz zadaných pokynov (vyber zelené malé trojuholníky..)

- Učiť vzostupný a zostupný rad čísel, doplňovanie čísel v rade stúpajúcom, klesajúcom, povedz číslo pred 8, ktoré číslo je medzi 3 – 5, pokračuj v rade čísel za 49.., ktoré číslo je pred 90.. a pod.

- Kreslenie v labyrintoch, hľadanie v zamotaných čiarach… spájanie dvojíc podľa danej vlastnosti, dokresľovanie chýbajúcich častí do obrázka podľa predlohy, kreslenie rovnakého obrazca do štvorcovej siete, kreslenie zväčšeného obrazu do štvorcovej siete, dokresľovanie identickej polovice obrazca..

- Orientácia v priestore s používaním pojmov na, pod, za, pred, nad,..

- Cvičenie sluchovej pamäte – opakuj čísla, slová, vetu..

- Nácvik písania príkladov do zošitov so štvorčekmi

- Kreslenie čísel do štvorcovej siete (10×10 štvorčekov) – jednou farbou desiatky,

inou jednotky

-Naučiť jeden spôsob riešenia, neponúkať rôzne spôsoby vypočítania príkladu,

pri zadávaní používať rovnaké slová

- Zápis viacciferných čísel do okienok s označením (desiatky D, stovky S…)

-V slovných úlohách zdôrazniť kľúčové slovo – čo máme vypočítať

- Naučiť typy riešenia slovných úloh – o viac, o menej , krát viac…, zadávať úlohy

s minimálnou obmenou slov v zadaní, z učebnice zadania preformulovať.

- Násobenie, delenie vysvetľovať na manipulácii so skupinami predmetov, spoje

naučiť spamäti, naučiť pracovať s tabuľkou násobkov

- Nácvik písania čísloviek (pri zrkadlovom zápise), v dvojciferných číslach zápis

najprv desiatok (zápis čísla zľava doprava)

- Používať farebné zápisy na zvýraznenie správneho tvaru čísla, znamienka operácie

- Dohľad nad ním, na jeho nesprávny postup (napr. zámenu znamienka) hneď

upozorniť, usmerniť

- V písomných  operáciách (zápis čísel pod sebou)– dokresliť   ceruzkou vertikálne

čiary, alebo sieť štvorcov…nácvik správneho zápisu čísel pod seba

- Napr. farebne označiť pri násobení dvojciferným číslom rovnakou farbou číslo, ktorým násobím a výsledok

Novinky

Kontakt

  • Základná škola, Saratovská ul. 85, Levice
    Saratovská ul. 85
  • 0910 486 759 - tajomníčka /mobil/
    036 631 2577 - tajomníčka
    036 622 3564 - vedúca jedálne

Fotogaléria