Logopéd

Logopéd

        • Špecifické poruchy reči

        • 1. narušenie článkovania reči (dyslália, dyzartria):
           

          a)  dyslália – chybné tvorenie hlások:

          a1.) mogilália (vynechávanie hlások)

          a2.) paralália (zamieňanie hlások za iné)

          a3.) tvorenie hlásky na inom artikulačnom mieste (napr. ”francúzske” R – rotacizmus)

          a4.) dyslália multiplex (viac chybne tvorených hlások)

          a5.) tetizmus (takmer nezrozumiteľná reč, nahrádzanie všetkých spoluhlások hláskou ”T”)

          b) dyzartria – porucha reči pri detskej mozgovej obrne.

          Všeobecné symptómy sú v rôznej miere narušená respirácia, fonácia, rezonancia, artikulácia a prozódia.

          2. narušenie plynulosti reči (zajakavosť, brblavosť):

          a) zajakavosť – syndróm komplexného narušenia koordinácie orgánov zúčastňujúcich sa na hovorení:

          a1.) klonická (opakovanie hlások, slov alebo slabík)

          a2.) tonická (kŕčovité sťahy na začiatku slov)

          a3.) zmiešaná forma: klonicko-tonická, tonicko-tonická

          b) tumultus sermoris (brblavosť) – porušenie tempa a rytmu reči.

          3. narušený vývin reči (vývinová dysfázia, vývinová bezrečnosť):

          a) vývinová dysfázia – štruktúrne a systémové narušenie niektorých oblastí vývinu reči, osvojovania si materinského jazyka:

          a1.) impresívny typ (neschopnosť rozoznávať počuté výrazy a chápať obsah počutých slov)

          a2.) expresívny typ (nedostatok rečového prejavu pri dobrom chápaní a porozumení počutej reči)

          a3.) zmiešaný typ

          b) NVR na báze psychomotorickej retardácie

          4. získaná neurotická bezrečnosť (mutizmus, elektívny mutizmus, surdomutizmus):

          a) mutizmus – náhla strata už vyvinutej reči

          b) elektívny mutizmus – výberová strata reči s negativistickým postojom

          - útlm reči k určitým osobám, v určitom prostredí, za určitých okolností.

          c) surdomutizmus – onemenie pri strate sluchu.

          5. získaná orgánová bezrečnosť (afázia):

          Afázia – porucha už vyvinutej reči, ktorá nastáva po niektorých ochoreniach

          alebo úrazoch mozgu.

          6. narušenie zvuku reči (fufnavosť, palatolália):

          a) fufnavosť (rhinolália) – zmenená nosná rezonancia:

          a1.) zatvorená (znížená nosovosť)

          a2.) otvorená (zvýšená nosovosť)

          a3.) zmiešaná

          b) palatolália – vývinová chyba reči, ktorá vzniká na základe rázštepu podnebia.

          7. narušenie grafickej podoby reči (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia):

          a) dyslexia – vývinovo podmienená neschopnosť naučiť sa čítať bežným vyučovacím spôsobom aj napriek normálnemu intelektu

          b) dysgrafia – neschopnosť naučiť sa písať

          c) dysortografia – neschopnosť zvládnuť gramatiku

          d) dyskalkúlia – neschopnosť naučiť sa počítať, písať číslice, zvládnuť niektoré matematické operácie.

          8. symptomatické poruchy reči – sprevádzajú iné dominantné postihnutie, narušenie alebo ochorenie:

          a) zrakové postihnutie

          b) sluchové postihnutie

          c) mentálnu retardáciu


          9. poruchy hlasu:

          a) detská hyperkinetická dysfónia: korene v útlom detstve – dôvodom vzniku môže

          byť dlhý plač bábätka; kričanie ako reakcia na slabý hlas; snaha prekričať ostatné

          deti v kolektíve; snaha vyniknúť, upútať na seba pozornosť;

          b) hyperkinetická dysfónia u dosp.: z premáhania hlasu, najčastejšie u hlasových

          profesionálov;

          c) psychogénne poruchy hl.: psychogénna dysfónia a afónia;

          d) mutačné poruchy – predĺžená, predčasná, perverzná mutácia a fistulový hlas.

           

          10. autizmus – bezrečnosť spôsobená vrodenou

          poruchou osobnosti ako celku, z neschopnosti

          nadväzovať kontakty s okolitým svetom.


          11. kombinované chyby a poruchy.



          Autor: Mgr. Valika Červenková, logopedička