• Cvičenia

        •  

          Cvičenia sluchového vnímania (podpora čítania, diktátov..)

          • rozdeliť vetu na slová, určiť poradie, počet, prvé a posledné,
          • deliť slová na slabiky a hlásky, určiť ich poradie, počet, prvú a poslednú hlásku, vedieť či sa istá hláska vyskytuje v slove, vymýšľať slová s danou hláskou – začína sa, končí na; na druhom mieste v poradí je…povedať koľko hlások má slovo,
          • rozpoznať vyhláskované slovo (v prípade potreby začať od slabík, dvojslabičné slovo s otvorenými slabikami – ruka, jednoslabičné slovo so zatvorenou slabikou – pes, trojslabičné slovo s otvorenými slabikami – koleso, dvojslabičné slovo s 1 zatvorenou slabikou – bubon, taška…)  r-u-k-a, k-o-l-e-s-o,
          • tvorenie slov zámenou hlásky, slabiky (mak-rak-vak), pridávaním či uberaním hlások, slabiky,
          • tvorenie slov z poprehadzovaných slabík, písmen,
          • pri čítaní príbehu dieťa reaguje dohovoreným pohybom na počutie dohovoreného slova (farby, slovo kráľ, zvieratá..),
          • pri čítaní príbehu zámerne meníme slová v známom texte (Modrá Čiapočka, niesla v košíčku cvičky…),
          • vymýšľame slová s rovnakým základom – ryba, rybár, rybník..,
          • dospelý hovorí dvojice rovnakých a podobných slov, dieťa označí či sú rovnaké, alebo v čom sa odlišujú,
          • dospelý hovorí slová, dieťa určuje prítomnosť a pozíciu dohodnutej hlásky,
          • v slovách určujeme tvrdú, mäkkú hlásku d-ď, t-ť..začíname s rozlišovaním na začiatku slova, na konci a potom uprostred,
          • podobne s rozlišovaním znelých a neznelých spoluhlások,
          • po sluchovom zvládnutí cvičíme v písanie (tvrdej, znelej, mäkkej, neznelej spoluhlásky, dlhej samohlásky..) najprv v doplňovacích cvičeniach, potom ako diktát po predchádzajúcej sluchovej príprave, rozložíme si slovo na hlásky, zdôrazníme mäkčeň, dĺžeň,
          • označujeme krátku a dlhú samohlásku v texte, grafickými značkami slabiky (krátka slabika - bodka, dlhá slabika - čiara) a triedime slová podľa udanej schémy ( – . . ,   . -  ,  . .),
          • vymýšľanie slov podľa danej schémy ( – . .  písmeno),
          • reprodukcia rytmu tlieskaním, ťukaním, vytlieskávanie rytmu piesne,
          • slovné hry s doplňovaním slov do vety: Mama kúpila…,
          • vytlieskávanie slabík v slove, vo vete,
          • zapamätať si riekanky, básničky, zaujímavé výroky (rytmus, rým),
          • podľa počutej inštrukcie vykonať(naraz povedané dva – tri pokyny) a dodržať postup zadania (poradie pokynov).

           

          Cvičenia sluchovej analýzy, syntézy

           

          Vždy dodržať postupnosť, začať od slov (prípadne od slabík), ktoré dieťa ešte dokáže analyzovať, alebo poskladať z počutých hlások. Dieťa postupne sa učí pracovať so slovami zvyšujúcej sa náročnosti (po bodoch), v nácviku prechádzame k ďalšiemu typu slov len vtedy, ak zvláda analýzu a syntézu daného bodu (napr. v 2. bode zvládne slová, postupujeme k slovám v bode 3).

          • slabiky  ma, lo, pe…     op, al, em…,
          • dvojslabičné slová (spoluhláska a samohláska): ruka, pero, misa,
          • dvojslabičné slová:  áno, eso, ucho, aby,
          • slová so zatvorenou slabikou: dom, pes, žiak,
          • dvojslabičné slová: hlava,  kruhy, zbiera,
          • trojslabičné slová:  ovocie, akoby, okolo, Irena,
          • trojslabičné slová: rodina, jahoda, palica,
          • kombinácie: obed, sused, Adam, účet,
          • kombinácie: taška, búrka,
          • kombinácia v trojslab. slove: výrobok, pekáreň,
          • dve zatvorené slabiky: balkón, parník, sedliak,
          • zložitejšie slová: vlak, zrnko, pstruh, srdce, prsteň, jablko, brzda,
          • niekoľkoslabičné slová: prisťahovalec, drevorubač, okoloidúci, dlhotrvajúci,
          • podobné slová: pec-vec, schody-zhody, bohatá-rohatá, zapísal-zasypal, trojka-sojka
          • slová s inverziou hlások: kos-sok, syr-rys, sen-nes, mat-tam,

           

          Cvičenia zrakového vnímania (podpora rozlišovania písmen, písania, čítania, diktátov, matematiky..)

          • hľadáme rôzne objekty, detaily napr. pri pohľade z okna, v izbe,
          • hľadanie obrázka v spleti čiar, prekrývajúcich sa obrazcov, slov,
          • vyfarbovanie plôch podľa daných značiek,
          • vyhľadávanie písmen v texte,
          • triedenie predmetov podľa danej vlastnosti,
          • hľadanie odlišností, rovnakosti dvoch obrázkov v dvojici, skupine podobných,
          • dokresľovanie obrázkov, písmen, skladanie z častí – obrázky, písmená, slová,
          • hry pexeso, Čo na stole pribudlo (zmenilo sa, stratilo sa)? do 8ks.

           

          Dospelý pomáha, ak o každom predmete povieme komu patrí, na čo sa používa, kreslenie hľadaných predmetov, napovedanie prvej hlásky, napísanie prvej slabiky…

          • rozlišovanie inverzných obrázkov – rovnaké aj stranovo prevrátené,
          • (hry s predmetmi), dokresľovanie rovnakého a obráteného obrazca,
          • vyhľadať rovnaký, odlišný predmet v skupine,
          • dokresľovanie obrázkov podľa osi súmernosti, v štvorcovej sieti, zväčšovanie,
          • hra Na sochy, Na zrkadlá,
          • dieťa so zaviazanými očami sa má dotknúť rovnakého miesta na svojom tele, kde sa ho predtým dotkol dospelý,
          • pojmy hore/dole, vpravo/vľavo, vpredu/vzadu, pred/za, medzi, vedľa…,
          • umiestňovanie predmetov podľa pokynov, kreslenie značiek na papier podľa pokynov,
          • skladanie častí geometrických tvarov,
          • tvorenie počtom rovnakých skupín, pridávanie a odoberanie podľa pokynov, porovnávanie počtov, rozklady čísel,
          • sledovať očami pohybujúce sa objekty, gúľanie očami… bez pohybu hlavy, vymenovať rad predmetov postupne zľava doprava,
          • rozhovor o obrázkoch s dejom príbehu postupne zľava doprava,
          • zostaviť obrázky s dejom príbehu podľa dejovej línie,
          • sledovanie labyrintu, prepletených čiar prstom, ceruzkou, spájanie obrázkov,
          • obkresľovanie línie obrázkov cez priesvitný papier, po bodkách,
          • modelovanie, obkresľovanie písmen tlačených, písaných,
          • ukladanie predmetov podľa vzoru, vytváranie vzorov, doplňovanie chýbajúcich častí vzoru, vyfarbovanie daných okienok v štvorcovej sieti,
          • písanie písmen, slov do krupice, piesku, obkresľovanie veľkých predpísaných písmen a slov.

           

          Pri práci s obrázkami začať najprv s jednoduchými, postupne prechádzať k zložitejším s väčším množstvom detailov.

           

          Cvičenia s deťmi s dyslektickými ťažkosťami

          • Modelovanie písmen z rôznych materiálov – zámeny písmen
          • Vyhľadávanie a vyfarbovanie (označovanie) istého písmena v texte v časopise, knihe, zápis niektorých slov
          • Vymýšľame slová začínajúce na písmená, ktoré si dieťa zamieňa a zápis niektorých slov
          • Dokresľovanie písmena – fantázia, dotvoriť tlačený, alebo aj písaný tvar
          • Dopisovanie písmena – chýbajúcu časť
          • Obkresľovanie prstom tvar písmena, zápis písmena po vybodkovaných líniách
          • Práca s kockami s písmenami – skladanie slabík, slov
          • Čítanie spoluhlásky s rôznymi samohláskami – Sa, so, se, su, si
          • Spájanie slabík spievaním, ťahavým slabikovaním a postupne skracujeme ťahanie   sssááááááá, mmóóó
          • Čítame: veee-seee-looo, (rozdeľujeme slová v texte zvislými čiarami: k-ni-ha, b-ra-t, s-to-li-č-ka, vl-k, z-mr-z-li-na.. )
          • Postupnosť čítania slov pri nácviku pozri pri sluchovej analýze a syntéze, dodržiavať rovnakú postupnosť náročnosti slov
          • Označiť v čítaných slovách zvislou čiarou úseky vyslovované naraz
          • U začiatočníkov možnosť farebne označiť slabiky do štvorčekov
          • Spoločné čítanie striedavé – jedno slovo, veta, odsek
          • Spoločné čítanie – naraz s dieťaťom v jeho rytme
          • Spoločné čítanie (8-10 slov) – dospelý najprv prečíta slová, dieťa sa pozerá na vyslovenie slov, potom čítajú spoločne, potom dieťa samo
          • Práca s okienkom – postupné odkrývanie textu
          • Pod čítaný riadok používať pevný nepriesvitný pás
          • Podčiarknúť slová po predchádzajúcom sa zoznámení textu očami (istý počet viet), najprv označené slová prečítam (možnosť ich napísať, rozložiť na hlásky, slabiky, poskladať z vyslovených hlások a pod), potom čítam celý text
          • Vyhľadávať slová v texte, vetu, čítanie istého slova v istom riadku Napr. druhé slovo v prvom riadku…
          • Svoje dokončovanie príbehu, vety
          • Čítanie viet s chýbajúcimi časťami slov, celými slovami, ktoré má dieťa opraviť, alebo s niektorými podobnými slovami (ušiel-utiekol, pec- sporák..), ktoré má dieťa označiť
          • Rozprávanie známeho príbehu podľa obrázkov
          • Skladanie slov (napr. z čítaného textu) z poprehadzovaných slabík
          • Rozdeľovanie slov vo vete, kde sú slová napísané spolu

           

          Cvičenia detí na rozvoj grafomotorických a vizuomotorických zručností, podpora písania

           

          - Pri osvojovaní si a fixácii písmen využívať multisenzoriálny prístup – písmeno

          modelovať, tvarovať z rôznych materiálov, dokresľovať, vyslovovať…

          - Využívať uvoľňovacie cvičenia pred písaním, aj v priebehu písania (rameno,

          lakeť – v stoji kreslíme do vzduchu, papier na stene, obkresľujeme ležatú

          osmičku – pohyb začína do ľava – jednou, druhou, oboma rukami, písanie

          veľkých tvaroch aj kreslenie  do piesku, do krupice, do zošita so širokými riadkami..).

          - Umožniť dieťaťu zmenu polohy tela, krátky odpočinok, relaxáciu.

          - Pokúsiť sa o fixáciu správneho úchopu písacieho náčinia – položenie na 3. prste,

          palec a ukazovák pero pridržiavajú zo strán, 2 – 3 cm od hrotu pera (nenásilne).

          Každé mierne zlepšenie a snahu oceniť.

          - Využívať zošity s pomocnou liniatúrou, širšími medzerami medzi linajkami

          (aj u starších žiakov, nepísať do zošitov bez linajok).

          - Umožniť používať pomôcky – vhodné písacie a kresliace náčinie (pero Stabilo,

          Tornádo), špeciálne násadky z moduritu alebo s trojuholníkovým prierezom,

          podložka so znázornením správnej polohy zošita.

          - Rešpektovať pomalšie tempo písania, uprednostniť kvalitu pred kvantitou,

          aby nedošlo k zhoršeniu výkonu z dôvodu zbytočného náhlenia sa a nedávať prepisovať.

          - Gramatické chyby v písomnom prejave (napr. diktáte – časovo limitovaný výkon)

          si následne overiť ústne a potom spolu opraviť s vysvetlením pravidla. Slovo napíše

          dospelý, môže zvýrazniť farebne pravopisný jav a dieťa slovo niekoľkokrát odpíše.

          Diktáty nahradiť doplňovacím cvičením.

          - Využívať špecifický autodiktát s predriekávaním  jednotlivých hlások (nahlas)

          a dôsledným doplňovaním diakritických znamienok hneď po napísaní písmena

          (cvičím – c, v, i, č mäkčeň, í dlžeň, m).

          - Pri prepise naučiť dieťa kontrolovať za sebou svoj zápis a porovnať ho s predlohou

          (tlačeným textom), nesprávne napísané podčiarknúť, napísať správne niekoľkokrát.

          - Mäkčene a dĺžne a pod. zapísať hneď, nie až po napísaní celého slova.

          - K náukovým predmetom – zápisy v zošitoch nahradiť okopírovaním zápisu spolužiaka

          (ak sa vzhľadom k zníženej kvalite zápisu sa nedajú využiť na domácu prípravu),

          K písomnému overovaniu znalostí dieťaťa voliť skôr práce menšieho rozsahu, testové formy, stručné odpovede.

          - Vo všetkých predmetoch tolerovať zníženú kvalitu písomného prejavu, rešpektovať pomalšie tempo zápisu – uprednostniť kvalitu pred kvantitou, dopriať viac času na napísanie. Oceniť časť, ktorá sa podarila, drobné pokroky, snahu. Naučiť heslovite zapisovať učebnú látku a graficky označiť vzťahy a súvislosti, možnosť dokresľovania obrázkov.

          - Tolerovať zníženú kvalitu grafického prejavu (písanie, rysovanie, kresebný prejav, motorické zručnosti na pracovnej výchove), oceniť snahu.

          - Umožniť v prípade potreby prechod na písanú formu tlačených písmen (2. stupeň).

          - Pri práci využívať často zásadu často, ale v kratšom rozsahu.

          Práce s deťmi s dysortografickými ťažkosťami

          - Naučiť sa postupne pravopisné pravidlá.

          - Doma písať diktáty, doplňovacie cvičenia, zdôvodňovať pravidlá

          - Nesprávne napísané slovo predpísať, dieťa ho niekoľkokrát odpíše – zvýrazniť farebne časť slova, v ktorom dieťa pri písaní urobilo chybu, aby si zapamätalo správny tvar slova

          - Autodiktát s predriekávaním

          - Diktovať len slová, v ktorých dieťa zvládlo sluchovú analýzu, syntézu (pozri sluchové vnímanie, deti nižších ročníkov), skôr bežne používané slová, postupne jednoduché vety

          - Zoznámiť sa najprv s cvičením, ktoré mu nadiktujete – označiť si slová, v ktorých zvyčajne dieťa robí chyby (dlhé slabiky, vybrané slová..), potom text dieťa napíše

          - Každé pravidlo prehľadne a farebne napísať na výkres a zavesiť na nástenku vo výške očí dieťaťa pri práci

           

          Práce s deťmi s dyskalkulickými ťažkosťami

          - Vysvetľovať numerické operácie názorným spôsobom. Manipuláciou s predmetmi 

          vysvetliť pojem číslo, vzťah číslovka (symbol) a počet napr. predmetov

          - Naučiť pracovať a tolerovať vizuálnu oporu (pomôcka vyhovujúca  žiakovi – číselná os, prsty len do 10, tabuľky, počítadlo, kartičky s číslami, predmety…) pri práci žiaka.

          - Vzťahy pred, za, medzi, prvý, posledný, hneď za… porovnávanie množstva predmetov, pojmy viac, menej, rovnako

          - Orientácia na ploche – pojmy vpravo, vľavo, hore, dole…, kreslenie podľa inštrukcií (vpravo hore nakresli slnko, pod neho mrak…)

          - Triedenie predmetov podľa danej vlastnosti – trénovať správne reakcie na niekoľko naraz zadaných pokynov (vyber zelené malé trojuholníky..)

          - Učiť vzostupný a zostupný rad čísel, doplňovanie čísel v rade stúpajúcom, klesajúcom, povedz číslo pred 8, ktoré číslo je medzi 3 – 5, pokračuj v rade čísel za 49.., ktoré číslo je pred 90.. a pod.

          - Kreslenie v labyrintoch, hľadanie v zamotaných čiarach… spájanie dvojíc podľa danej vlastnosti, dokresľovanie chýbajúcich častí do obrázka podľa predlohy, kreslenie rovnakého obrazca do štvorcovej siete, kreslenie zväčšeného obrazu do štvorcovej siete, dokresľovanie identickej polovice obrazca..

          - Orientácia v priestore s používaním pojmov na, pod, za, pred, nad,..

          - Cvičenie sluchovej pamäte – opakuj čísla, slová, vetu..

          - Nácvik písania príkladov do zošitov so štvorčekmi

          - Kreslenie čísel do štvorcovej siete (10×10 štvorčekov) – jednou farbou desiatky,

          inou jednotky

          -Naučiť jeden spôsob riešenia, neponúkať rôzne spôsoby vypočítania príkladu,

          pri zadávaní používať rovnaké slová

          - Zápis viacciferných čísel do okienok s označením (desiatky D, stovky S…)

          -V slovných úlohách zdôrazniť kľúčové slovo – čo máme vypočítať

          - Naučiť typy riešenia slovných úloh – o viac, o menej , krát viac…, zadávať úlohy

          s minimálnou obmenou slov v zadaní, z učebnice zadania preformulovať.

          - Násobenie, delenie vysvetľovať na manipulácii so skupinami predmetov, spoje

          naučiť spamäti, naučiť pracovať s tabuľkou násobkov

          - Nácvik písania čísloviek (pri zrkadlovom zápise), v dvojciferných číslach zápis

          najprv desiatok (zápis čísla zľava doprava)

          - Používať farebné zápisy na zvýraznenie správneho tvaru čísla, znamienka operácie

          - Dohľad nad ním, na jeho nesprávny postup (napr. zámenu znamienka) hneď

          upozorniť, usmerniť

          - V písomných  operáciách (zápis čísel pod sebou)– dokresliť   ceruzkou vertikálne

          čiary, alebo sieť štvorcov…nácvik správneho zápisu čísel pod seba

          - Napr. farebne označiť pri násobení dvojciferným číslom rovnakou farbou číslo, ktorým násobím a výsledok