Špeciálny pedagóg

Špeciálny pedagóg

        • Školská zrelosť

        •  Školská zrelosť

          • neznamená, že naše dieťa sa ešte v škôlke naučí: čítať, písať, počítať,
          • ide o to, aby bolo v norme zo zdravotnej a psychickej stránky,
          • aby malo všetky predpoklady na úspešné zvládnutie školskej dochádzky.


           Dieťa je zrelé na školu, keď:

          • vie komunikovať:
          • vie sa správne vyjadrovať, zopakovať aj ťažšie dlhé slová, celé vety,
          • má primeranú slovnú zásobu- vie rozprávať podľa obrázka,
            (na otázku čo vidí na obrázku- nehovorí- vidím tetu, vidím uja, je tam ujo…, alebo len jednoslovne, ale rozpráva celými vetami, v súvetiach celý príbeh),
          • porozumie reči a kontextu,
          • vie zopakovať obsah rozprávky, ktorú počulo,
          • nemá poruchu reči SYKAVKY, R, ZAJAKAVOSŤ, ONESKORENÁ REČ (LOGOPÉD),
          • pozornosť: by mala byť 15-20 min.,
          • pamäť: pamätá si básničky, riekanky
            (cvičenia: -10 obrázkov, zakryť, vymenuj čo si si zapamätal., alebo obrázok, o ktorom hovoril, zakryť a pýtať sa – Akej farby mal vlasy? Čo mal obuté?…),
          • orientácia v priestore i v čase: -vpravo, -vľavo, -hore, -dolu,
          • čo je vpredu, vzadu, pred…, za…,
          • vie napočítať do 5, vie určiť poradie, pomocou názoru sčíta a odčíta do 5,
          • pozná základné farby,
          • rozlišuje geometrické tvary (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, kruh- z nich obrázok- postavu…).

            Jemná motorika (ruky, prsty):
          • vie správne držať ceruzku v ruke (ľavákov neprecvičovať!),
          • dokáže obkresľovať predlohy,
          • napodobňovať tvary,
          • kresliť jednotlivé tvary z pamäti,
          • vie zobraziť svoje predstavy a reálne zážitky,
          • prejavuje spontánny záujem o písmená a číslice,
          • zručnosť (vystrihovanie, krčenie, trhanie, skladanie papiera, modelovanie, navliekanie korálkov).

            Hrubá motorika (pohyb trupu):
          • správne držanie tela pri písaní (chrbát rovný, oba lakte na stole),
          • poloha dolných končatín (vedľa seba),
          • vzdialenosť hlavy od papiera (papier mierne naklonený),
          • nájdite si pravidelné denné chvíľky (10-20min.) kedy sa dieťaťu venujete.

            Sociálna zrelosť:
          • je sociálne zrelé:
          • vie sa adaptovať na nové prostredie, nových spolužiakov, učiteľov,
          • vie sa presadiť v kolektíve,
          • má určitú úroveň informovanosti o okolitom svete,
          • záujem o dianie, kladie otázky PREČO…?,
          • obliekanie a obúvanie bez pomoci dospelých (zapnutie gombíkov, viazanie šnúrok),
          • samostatne jesť,
          • ísť a obslúžiť sa na toalete.



           Dieťa je nezrelé, keď:

          • má oneskorený vývin reči,
          • slabú slovnú zásobu,
          • dorozumieva sa len jednoduchými vetami,
          • nevie zreprodukovať obsah krátkeho príbehu či rozprávky, ani podľa pomocných otázok,
          • je príliš hravé - nerozlišuje medzi hrou a povinnosťami,
          • je nadpriemerne pohyblivé, nedokáže sa dlhšie sústrediť na jednu činnosť,
          • je nepozorné,
          • rýchlo zabúda,
          • odmieta spolupracovať, chce robiť len to, čo ho baví,
          • nevie sa dobre orientovať v čase ani v priestore,
          • nevie vymenovať číselný rad,
          • má problémy s jemnou motorikou - nedokáže správne držať v ruke ceruzku,
          • kreslí veľmi málo, keď ho už k tomu prinútime, kreslí neobratne,
          • je citovo labilné, nevie sa prispôsobiť kolektívu,
          • k deťom sa správa agresívne alebo s nimi vôbec nekomunikuje,
          • má výrazne oneskorený fyzický vývin alebo vážne zdravotné problémy, ktoré by ohrozovali jeho školskú dochádzku (dieťa je častejšie choré ako zdravé).

           

          • Ak si nie ste istý zrelosťou vášho dieťaťa, požiadajte o prešetrenie testom školskej zrelosti v príslušnej pedagogicko-psychologickej poradni. 
          • Ak Vaše dieťa nie je zrelé na vstup do ZŠ, môžete využiť možnosť odkladu školskej dochádzky o 1 rok.