Školská zrelosť
- neznamená, že naše dieťa sa ešte v škôlke naučí: čítať, písať, počítať,
- ide o to, aby bolo v norme zo zdravotnej a psychickej stránky,
- aby malo všetky predpoklady na úspešné zvládnutie školskej dochádzky.
Dieťa je zrelé na školu, keď:
- vie komunikovať:
- vie sa správne vyjadrovať, zopakovať aj ťažšie dlhé slová, celé vety,
- má primeranú slovnú zásobu- vie rozprávať podľa obrázka,
(na otázku čo vidí na obrázku- nehovorí- vidím tetu, vidím uja, je tam ujo…, alebo len jednoslovne, ale rozpráva celými vetami, v súvetiach celý príbeh),
- porozumie reči a kontextu,
- vie zopakovať obsah rozprávky, ktorú počulo,
- nemá poruchu reči SYKAVKY, R, ZAJAKAVOSŤ, ONESKORENÁ REČ (LOGOPÉD),
- pozornosť: by mala byť 15-20 min.,
- pamäť: pamätá si básničky, riekanky
(cvičenia: -10 obrázkov, zakryť, vymenuj čo si si zapamätal., alebo obrázok, o ktorom hovoril, zakryť a pýtať sa – Akej farby mal vlasy? Čo mal obuté?…),
- orientácia v priestore i v čase: -vpravo, -vľavo, -hore, -dolu,
- čo je vpredu, vzadu, pred…, za…,
- vie napočítať do 5, vie určiť poradie, pomocou názoru sčíta a odčíta do 5,
- pozná základné farby,
- rozlišuje geometrické tvary (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, kruh- z nich obrázok- postavu…).
Jemná motorika (ruky, prsty):
- vie správne držať ceruzku v ruke (ľavákov neprecvičovať!),
- dokáže obkresľovať predlohy,
- napodobňovať tvary,
- kresliť jednotlivé tvary z pamäti,
- vie zobraziť svoje predstavy a reálne zážitky,
- prejavuje spontánny záujem o písmená a číslice,
- zručnosť (vystrihovanie, krčenie, trhanie, skladanie papiera, modelovanie, navliekanie korálkov).
Hrubá motorika (pohyb trupu):
- správne držanie tela pri písaní (chrbát rovný, oba lakte na stole),
- poloha dolných končatín (vedľa seba),
- vzdialenosť hlavy od papiera (papier mierne naklonený),
- nájdite si pravidelné denné chvíľky (10-20min.) kedy sa dieťaťu venujete.
Sociálna zrelosť:
- je sociálne zrelé:
- vie sa adaptovať na nové prostredie, nových spolužiakov, učiteľov,
- vie sa presadiť v kolektíve,
- má určitú úroveň informovanosti o okolitom svete,
- záujem o dianie, kladie otázky PREČO…?,
- obliekanie a obúvanie bez pomoci dospelých (zapnutie gombíkov, viazanie šnúrok),
- samostatne jesť,
- ísť a obslúžiť sa na toalete.
Dieťa je nezrelé, keď:
- má oneskorený vývin reči,
- slabú slovnú zásobu,
- dorozumieva sa len jednoduchými vetami,
- nevie zreprodukovať obsah krátkeho príbehu či rozprávky, ani podľa pomocných otázok,
- je príliš hravé - nerozlišuje medzi hrou a povinnosťami,
- je nadpriemerne pohyblivé, nedokáže sa dlhšie sústrediť na jednu činnosť,
- je nepozorné,
- rýchlo zabúda,
- odmieta spolupracovať, chce robiť len to, čo ho baví,
- nevie sa dobre orientovať v čase ani v priestore,
- nevie vymenovať číselný rad,
- má problémy s jemnou motorikou - nedokáže správne držať v ruke ceruzku,
- kreslí veľmi málo, keď ho už k tomu prinútime, kreslí neobratne,
- je citovo labilné, nevie sa prispôsobiť kolektívu,
- k deťom sa správa agresívne alebo s nimi vôbec nekomunikuje,
- má výrazne oneskorený fyzický vývin alebo vážne zdravotné problémy, ktoré by ohrozovali jeho školskú dochádzku (dieťa je častejšie choré ako zdravé).

- Ak si nie ste istý zrelosťou vášho dieťaťa, požiadajte o prešetrenie testom školskej zrelosti v príslušnej pedagogicko-psychologickej poradni.
- Ak Vaše dieťa nie je zrelé na vstup do ZŠ, môžete využiť možnosť odkladu školskej dochádzky o 1 rok.