Špeciálny pedagóg
Špecifické poruchy učenia
Dyslexia - porucha čítania
Môže postihovať rýchlosť, techniku, presnosť čítania a porozumenie textu.
Prejavy:- zámena opticky podobných písmen napr. b-d, s-z, m-n, u-n…,
- zámena písmen, ktoré sú akusticky podobné napr. b-p, ž-š, t-d, s-z, k-g…,
- zámena funkčne podobných písmen, napr. samohlások a-o-e-u, spoluhlások h-k-l,
- zámena poradia písmen v čítaných slovách,
- vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie akejkoľvek časti slova,
- ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
- nerozlišovanie kvality písmen, slabík (zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly, prípadne zámena týchto slabík).
Dysgrafia - porucha grafického prejavu, najmä písania
Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Porucha postihuje grafickú (formálnu stránku) písomného prejavu, nie obsahovú.
Prejavy:
- nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen,
- dysgrafik si často nepamätá tvar písmena, dlho si naň spomína, nevie ho napodobniť,
- nesprávny sklon písma,
- zrkadlové tvary písmen,
- zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zámena a/o, m/n, búd, t/d, z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l.
Dysortografia - porucha pravopisu
Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov. Dokáže sa naučiť gramatiku, no nedokáže ju aplikovať v praxi.
Prejavy:
- ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li,
- písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom,
- problematika krátkych a dlhých samohlások,
- nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen,
- nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách.
Dyskalkúlia - porucha matematických schopností
Ide o výrazne narušenú štruktúru vlôh pre matematiku pri normálnej úrovni a štruktúre všeobecnej inteligencie. Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a uplatňovať ich pri riešení matematických úloh.
Prejavy:
- dieťa nedokáže primerane matematicky manipulovať s konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi,
- dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.,
- nevie určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu napr. číselný rad v smere vzostupnom a zostupnom, násobky čísel, párne a nepárne čísla,
- nie je schopné prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle,
- má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel (píše ich v opačnom poradí, zabúda písať nuly),
- dieťa nie je schopné prevádzať matematické operácie – sčítanie, odčítanie, násobenie…,
- v geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkosti v diferenciácii geometrických tvarov.
ADHD – je porucha pozornosti s hyperaktivitou
Zvládnuť energiu dieťaťa s touto poruchou nie je jednoduché, vyžaduje si to množstvo trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.
Prejavy:
- dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné,
- často sa samo vystavuje riziku a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút,
- má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené,
- dieťa je ťažko ovládateľné.
ADD - je porucha pozornosti.
V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD, ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita, agresivita ani prehnaná impulzívnosť. Sú to deti, ktoré potrebujú rovnako ako deti s ADHD veľmi citlivý prístup, podporu, motiváciu a v niektorých prípadoch a situáciách možno aj konkrétny návod na to, ako sa majú správať.
Prejavy:
- je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné,
- mnohokrát ide o plachého samotára,
- taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti.
HYPOAKTIVITA – je celková spomalenosť dieťaťa
Prejavy:
- dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné
- je to skôr plachý samotár
- je mnohokrát bez záujmu