Špeciálny pedagóg

Špeciálny pedagóg

        • Špecifické poruchy učenia

        • Dyslexia - porucha čítania

          Môže postihovať rýchlosť, techniku, presnosť čítania a porozumenie textu.
          Prejavy:

          •  zámena opticky podobných písmen napr. b-d, s-z, m-n, u-n…,
          • zámena písmen, ktoré sú akusticky podobné napr. b-p, ž-š, t-d, s-z, k-g…,
          • zámena funkčne podobných písmen, napr. samohlások a-o-e-u, spoluhlások h-k-l,
          • zámena poradia písmen v čítaných slovách,
          • vynechávanie písmen, vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín, vynechávanie akejkoľvek časti slova,
          • ťažkosti pri prechode od slabikovania k plynulému čítaniu,
          • nerozlišovanie kvality písmen, slabík (zanedbávanie dĺžňov, nesprávne čítanie mäkkých a tvrdých slabík di, ti, ni, li, dy, ty, ny, ly, prípadne zámena týchto slabík).



           Dysgrafia - porucha grafického prejavu, najmä písania

          Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Porucha postihuje grafickú (formálnu stránku) písomného prejavu, nie obsahovú.

          Prejavy:

          • nedodržiavanie veľkosti a tvaru písmen,
          • dysgrafik si často nepamätá tvar písmena, dlho si naň spomína, nevie ho napodobniť,
          • nesprávny sklon písma,
          • zrkadlové tvary písmen,
          • zámeny písmen, najčastejšie sa vyskytuje zámena a/o, m/n, búd, t/d, z/s, p/b, h/ch, k/g, š/ž, h/k/l.

           

          Dysortografia - porucha pravopisu

          Nepostihuje celú oblasť gramatiky, týka sa len tzv. špecifických dysortografických javov. Dokáže sa naučiť gramatiku, no nedokáže ju aplikovať v praxi.

          Prejavy:

          • ťažkosti v diferenciácii mäkkých a tvrdých slabík dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li,
          • písanie slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le s mäkčeňom,
          • problematika krátkych a dlhých samohlások,
          • nerešpektovanie poradia písmen v slovách, vynechávanie písmen,
          • nezvládnutá analýza viet, spájanie slov vo vetách.

           

           Dyskalkúlia - porucha matematických schopností

          Ide o výrazne narušenú štruktúru vlôh pre matematiku pri normálnej úrovni a štruktúre všeobecnej inteligencie. Dyskalkúlia znamená zaostávanie v schopnosti rozumieť matematickým pojmom, vzťahom a uplatňovať ich pri riešení matematických úloh.

          Prejavy:

          • dieťa nedokáže primerane matematicky manipulovať s konkrétnymi alebo nakreslenými symbolmi,
          • dieťa má ťažkosti zoradiť predmety podľa veľkosti, dĺžky atď.,
          • nevie určiť rad čísel usporiadaných podľa určitého princípu napr. číselný rad v smere vzostupnom a zostupnom, násobky čísel, párne a nepárne čísla,
          • nie je schopné prečítať viacmiestne číslo s nulami, čísla napísané zvisle,
          • má ťažkosti pri písaní viacmiestnych čísel (píše ich v opačnom poradí, zabúda písať nuly),
          • dieťa nie je schopné prevádzať matematické operácie – sčítanie, odčítanie, násobenie…,
          • v geometrii sa objavujú problémy pri rysovaní a ťažkosti v diferenciácii geometrických tvarov.


          ADHD – je porucha pozornosti s hyperaktivitou

          Zvládnuť energiu dieťaťa s touto poruchou nie je jednoduché, vyžaduje si to množstvo trpezlivosti nielen v kruhu rodiny dieťaťa, ale aj v školskom prostredí.

          Prejavy:

          • dieťa s ADHD je veľmi živé, neposedné,
          • často sa samo vystavuje riziku a nevydrží pri jednej činnosti viac ako pár minút,
          • má výrazné problémy pri udržaní koncentrácie, je nesústredené,
          • dieťa je ťažko ovládateľné.

           

          ADD - je porucha pozornosti.

          V podstate má rovnaké príznaky ako dieťa s ADHD, ale s tým rozdielom, že sa u neho neprejavuje nadmerná aktivita, agresivita ani prehnaná impulzívnosť. Sú to deti, ktoré potrebujú rovnako ako deti s ADHD veľmi citlivý prístup, podporu, motiváciu a v niektorých prípadoch a situáciách možno aj konkrétny návod na to, ako sa majú správať.

          Prejavy:

          • je skôr veľmi tiché, ustráchané a nenápadné,
          • mnohokrát ide o plachého samotára,
          • taktiež má veľmi veľké problémy s udržaním pozornosti.

          HYPOAKTIVITA – je celková spomalenosť dieťaťa

          Prejavy:

          • dieťa je pomalé, ťažkopádne, neobratné
          • je to skôr plachý samotár
          • je mnohokrát bez záujmu