Špeciálny pedagóg
Logopéd
PREČO LOGOPÉDIA V NAŠEJ ZÁKLADNEJ ŠKOLE?
Lebo...
... až tretina detí prichádza do 1. ročníka s narušenou komunikačnou schopnosťou (NKS),
... narušená komunikácia môže zásadne ovplyvniť školskú úspešnosť detí,
... NKS komplikuje socializáciu – vzťahy v skupine, komunite triedy, v spoločnosti,
... NKS sa môže stať podnetom vylúčenia a šikany.
Ako to u nás funguje?
Školská špeciálna pedagogička Mgr. Anna Evinová jedenkrát v týždni v každej triede prvého ročníka vykonáva tzv. logopedické chvíľky.
Logopedická chvíľka sa koná na začiatku vyučovacej hodiny a trvá 10 – 15 minút .
Obsahuje rôzne typy cvičení, ktorými sa rozvíjajú potrebné funkcie a zručnosti.
Cvičením deti sprevádza maskot šašo Bašo a jeho synček Ivko. Predvádzajú deťom pohyby tváre, perí, sánky, jazyka, učia ich dobre sa dívať, načúvať, rozlišovať zvuky, trénujú s nimi správnu výslovnosť. Pomáhajú deťom porozumieť novým slovám, zapamätať si ich a používať. Často deti povzbudzujú a chvália. Pripomínajú im, že sa všetci chceme kamarátiť a pomáhať si.
Žiaci s jasne stanovenou diagnózou vývinovej rečovej poruchy pracujú so školskou špeciálnou pedagogičkou individuálne v učebni špeciálnej pedagogiky. Práca so žiakmi sa vykonáva po konzultáciách s vyučujúcimi, asistentkami učiteľa a so súhlasom zákonného zástupcu. Do cvičení je zapracované aj učivo, ktoré je na programe v triede daný deň a vyučovaciu hodinu.
Upozornenie:
Logopedické chvíľky nenahrádzajú logopedickú diagnostiku a cvičenia pod vedením odborníka – logopéda.
Mgr. Anna Evinová
školská špeciálna pedagogička
pre ISCED 2