Počas školského roka chodievajú pani učiteľky 1. stupňa so svojimi žiakmi pravidelne na podujatia do Tekovkej knižnice. Pani knihovníčky pripravia pre deti zaujímavé divadielka, besedy a testy o prečítaných knihách. Naposledy nám zahrali divadielko na motívy knihy Eleny Čepčekovej Meduška. Deťom sa tak páčilo, že namaľovali krásne výtvarné práce ako poďakovanie za predstavenie. Za obrázky boli v knižnici odmenené, ako inak, krásnymi knihami. Mali veľkú radosť. My z toho, že sa deti do knižnice tešia a majú radosť z každej prečítanej knihy.
S májom, ktorý sa pokladá za mesiac lásky, sa v tradičnej kultúre slovenského ľudu spájali mnohé pôvabné zvyky s ľúbostným zameraním. Na dedinách sa máje stavali na začiatku mesiaca, zvyčajne v poslednú aprílovú noc. Bola to úloha mládencov, ktorí na zelený vrcholec odrezaného stromu naviazali pestrofarebné stuhy a takto vyzdobené máje stavali dievčatám na znak úcty a aj ako prejav lásky.
Počítače sa stali neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Komunikačne siete sa rozšírili do mnohých domácností a tak z roka na rok začali pribúdať aj novo pripojení detskí užívatelia. S výhodami komunikácie však prišli aj nevýhody. Začali sa objavovať atraktívne bezpečnostné hrozby a riziká v kyberpriestore. Nedostatočná opatrnosť a nepripravenosť vedú k negatívnym skúsenostiam v kybernetickom priestore, akými sú napríklad zneužitie osobných údajov, či infikovanie počítača vírusom.
Implementovaná finančná gramotnosť s ktorou sa žiaci stretávajú počas celého školského roka vo vyučovacích predmetoch, bola posilnená blokovým vyučovaním v Týždni finančnej gramotnosti. Triedy ho priebežne zrealizovali v mesiacoch február, marec. Už B. Franklin povedal: „Investícia do vzdelania prinesie najlepšie úroky.“ A v tomto duchu sa niesol TFG. Pani učiteľky prostredníctvom zaujímavých tém sprostredkovali žiakom poznatky spojené s finančnou zodpovednosťou, zabezpečením životných potrieb, riadením rodinného rozpočtu, oboznámili žiakov s našou menou, viedli ich k hospodárnemu zaobchádzaniu s vecami. Aktivitami, hrami, interaktívnymi cvičeniami rozvíjali s deťmi finančné zručnosti potrebné pre bežný život.
Tvorivé písanie ponúka zaujímavé aktivity, ktoré podnecujú žiakov k hre a manipulácii s jazykovým materiálom, učia deti využívať jazyk hravou formou. Z čitateľa sa stáva pisateľ, skupina zas spolutvorcom nového textu. Túto metódu tvorivej práce opakovane využívame aj my vo vyučovaní. Nabáda aktérov k tímovej spolupráci, dáva priestor na zapojenie emočnej inteligencie, predstavivosti i obrazotvornosti.
Mesiac knihy nám ponúka mnoho príležitostí na spoznávanie a odhaľovanie záhad v dejinách a pokroku ľudstva. Tak sme sa tejto príležitosti chopili a celý týždeň pracovali na objavovaní zázrakov, ktoré posunuli myslenie ľudí vpred. Zoznamovali sme sa s významnými svetovými osobnosťami, ich životnými príbehmi a osudmi. Žiaci spoznali „muža s veľkou hlavou“, jeho vynálezy ako film, mikrofón, žuvačky. Dozvedeli sa, že dúha je len biele svetlo rozdelené do farebného spektra. Spolu s Konštantínom a Metodom sme si prešli dlhú cestu z Byzancie do Veľkej Moravy, vrátili sa k zvyklostiam Slovanov. Odhalili sme tajomstvá hlaholiky, naučili sa písať v staroslovienčine svoje mená. Na troch španielskych karavelách sme sa napokon doplavili k novej zemi, o ktorej si Krištof Kolumbus myslel, že je to India. Na pútavé poznávanie histórie nadväzovali praktické metódy a tvorivé pisateľské aktivity, ako: akrostich, brainstorming, mapa pojmov, literárny kolotoč, strom otázok či cinquain. Pracovné a tvorivé nasadenie v jednotlivých pracovných tímoch bolo vynikajúce. Čitateľskú dielňu žiaci ukončili písaním listu, v ktorom zhrnuli všetky svoje pocity, dojmy a poznatky z celého týždňa.
PaedDr. Miroslava Čákyová
Na hodinách čítania sme sa spolu s literárnym hrdinom Osmijankom zatúlali do krajiny Somárovce. Vládla tu čistá ľudská hlúposť a platilo heslo: „S hlúposťou ďalej zájdeš.“ Jeho autorka, Krista Bendová, pre nás - detských čitateľov, napísala veľa humorne ladených príbehov, ktoré sme bohato využili na niekoľkých vyučovacích hodinách.
Bez počítačov a internetu si náš život už nevieme predstaviť. Sú samozrejmosťou v takmer každej domácnosti. Kto mohol, prešiel na home office alebo na dištančné vzdelávanie. Vo voľnom čase na internete zverejňujeme svoje fotografie, myšlienky, názory, miesto aktuálneho pobytu a iné osobné údaje... Akosi zabúdame na bezpečnosť a ochranu. Viac ako 160 miliónov ľudí malo v minulom roku problémy s počítačovou bezpečnosťou. A to je len štatistika Spojených štátov. Celosvetovo sú odhady natoľko znepokojivé, že sa oplatí upozorňovať na tento problém denne, nielen 30. novembra, kedy si pripomíname Deň počítačovej bezpečnosti (Computer security day).
To je názov výstavy výtvarných prác žiakov ISCED 1 s jesennou tematikou. Pri príprave žiaci použili rôzne výtvarné techniky, snažili sa zachytiť náladu a krásnu farebnosť tohto ročného obdobia. Detskými prácami, ktoré pripravili rovnako s radosťou prváci i väčší žiaci, sme vyzdobili interiér školy, kde si ich mohli pozrieť všetci, ktorí prejavili záujem. Pretože to bola súťažná výstava, žiaci si podľa svojho vkusu vybrali aj víťazov. Porotou sa tak stali všetky deti, ktoré si obrázky pozreli.
Niekoľko týždňov sme na vyučovacích hodinách prírodovedy odhaľovali tajomstvá a záhady vesmíru. Prostredníctvom skupinovej práce sme sa zoznamovali s našou Mliečnou galaxiou, získavali sme základné informácie o Slnečnej sústave. Pracovali sme s encyklopédiami, využívali kľúčové slová a mapy pojmov. Informácie sme čerpali aj z odborných webových stránok, sledovali sme zaujímavé videá, ktoré nám priblížili život na medzinárodnej vesmírnej stanici.
Žiaci 4. B a 7. C sa 12. októbra 2021, v rámci projektu „Zelená škola“ a projektu „Hovorme o jedle“, vybrali na exkurziu na farmu v Devičanoch. Po dodržaní všetkých opatrení, sme prežili krásne slnečné dopoludnie v príjemnom prostredí.
Na farme nás privítali príjemní majitelia, ktorí s láskou, s radosťou a s veľkým nadšením rozprávali o svojej práci, a zároveň aj koníčku. Po príchode sme sa rozdelili na dve skupiny a každá sa vybrala iným smerom.
Netradičný vzhľad – skvelá chuť
Plodiny, ktoré nespĺňajú štandardné požiadavky na tvar či veľkosť, bývajú často vyhadzované a nevyužité. Prostredníctvom rozhovorov so žiakmi a vytvorením si výstav v triedach, sme poukázali na kvalitné ovocie a zeleninu, ktorých jedinou chybičkou krásy je nedokonalý vzhľad. V prvom rade tak chceme vzdelávať žiakov a pomôcť k zníženiu plytvania potravinami.Podľa odhadov Európskej únie sa v rámci členských štátov v priebehu výrobného procesu vyhodí vyše deväť miliónov ton potravín.
Druhý októbrový týždeň sme sa tematicky zamerali na zdravú výživu a prevenciu obezity. Spoločne sme si zrealizovali niekoľko pútavých zážitkových aktivít, ktoré hravou formou poučili a zabavili celý kolektív. Každý deň v tomto týždni sme upriamili svoju pozornosť na jeden z faktorov zdravého životného štýlu. Naše chutné a zdravé desiaty boli dôkazom aplikácie naučeného do praxe. Využili sme rovesnícke vyučovanie, ktoré žiakov naučilo informácie vyhľadávať, spracovať a následne prezentovať kamarátom v triede. Postupne sme sa zamerali aj na potravinovú pyramídu, správny pomer základných živín v dennom jedálničku a nevynechali sme ani skupinovú prácu s témou produktov chovu a pestovania. Spoločne sme si pochutnali na zdravej bryndzovej a rybacej nátierke, domácom kváskovom chlebíku, na cviklových a mrkvových mafinách.