S problematikou a prevenciou kyberšikanovania sa žiaci tretích a štvrtých ročníkov zoznamovali na hodinách informatiky. Dozvedeli sa, čo všetko patrí do tejto oblasti nástrah: urážky, nadávky, vyhrážanie, zastrašovanie, vydieranie, šírenie nepravdivých informácií, zverejnenie trápnych a intímnych alebo upravených fotografií a videí, vytváranie falošných a posmešných profilov... Žiaci postrehli, že napriek predstave, že za kyberšikanovaním sa skrýva neznámy útočník z internetu, najčastejšie šikanuje niekto, koho deti poznajú zo svojho okolia, s kým sa stretávajú naživo. Ibaže konflikty z reality riešia spolu vo virtuálnom svete.
Prostredníctvom rozprávky Hrubokrk zo seriálu OVCE.sk a zážitkových aktivít „Čo sa stane s mojou fotografiou na internete“ a „Fotky, ktoré nepatria na internet“ si priblížili príbehy o kybernetickom šikanovaní. Aktivity boli zamerané na zvyšovanie citlivosti detí voči svojmu prežívaniu a prežívaniu druhých cez prepojenie s vlastným zážitkom, ako by sa ony samé cítili v podobnej situácii. Deti sa naučili, že v každej situácii majú aj kúsok svojej zodpovednosti a môžu sa slobodne rozhodovať. Môžu si rozmyslieť, ako sa voči iným budú správať na internete, či už zo zábavy alebo z túžby po pomste. Diskutovali o tom, ako môžu kyberšikane zabrániť a chrániť sa pred ňou dodržiavaním zásad bezpečného internetu, zablokovaním nechcených ľudí, zálohovaním si správ s kyberšikanou, overovaním si identity svojich online priateľov a požiadaním o pomoc svojich rodičov alebo učiteľov.
Na záver si žiaci spoločne vytvorili plagáty zamerané na prevenciu týchto negatívnych javov.
Mgr. Natália Kinčiová, vyučujúca INF
Fotoalbum: